Hopp til hovedinnhold

Historisk arkiv Dette innholdet er arkivert og vil ikke bli oppdatert.

Unntatt fra offentlighet i henhold til offentlighetsloven § 13, jf. forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1

Statens helsetilsyn har vedtatt å gi deg en advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd.  Vi har kommet til at du har brutt kravene til forsvarlig virksomhet og pliktmessig avhold i helsepersonelloven §§ 4 og 8.

Du kan klage på vedtaket innen tre – 3 – uker fra du mottar dette brevet.

Saksbehandlingsprosessen

Statens helsetilsyn fikk ved brev XXXX fra Fylkesmannen i XXXX oversendt en tilsynssak vedrørende din virksomhet som hjelpepleier. Tilsynssaken gjelder at du møtte på jobb i alkoholpåvirket tilstand den XXXX.

Vi orienterte deg ved brev XXXX om at vi ville vurdere å gi deg en advarsel. Vi har ikke mottatt uttalelse fra deg.

Statens helsetilsyn var i telefonkontakt med din arbeidsgiver den XXXX.

Saksforholdet

Du er utdannet ved XXXXXX og fikk autorisasjon som hjelpepleier den XXXX, HPR nr. XXXX. På tidspunktet for den aktuelle hendelsen var du ansatt som hjelpepleier ved XXXX sykehjem.

Statens helsetilsyn har vurdert saken på grunnlag av de dokumentene du har fått oversendt tidligere i saksbehandlingen. Nedenfor gjør vi rede for de forholdene som har hatt betydning for vår vurdering.

Fylkesmannen i XXXX mottok den XXXX en bekymringsmelding fra XXXX kommune, XXXX, XXXX sykehjem. Det fremgår av bekymringsmeldingen at du møtte opp på kveldsvakt i alkoholpåvirket tilstand den XXXX. Det ble reagert på talen og blikket ditt, og at man kjente lukt. Dette ble observert under rapport på starten av vakten. Leder innkalte deg til samtale sammen med verneombudet rett etter rapportmøtet, og konfronterte deg med situasjonen. Du fikk en muntlig advarsel og ble sendt hjem.

Opplysninger fra arbeidsgiver

Du ble innkalt til et møte den XXXX hvor du ble opplyst om XXXX rus- og avhengighetspolitikk, AKAN-prosedyre og relevante bestemmelser i helsepersonelloven. I møtet signerte du en AKAN-erklæring.

Den XXXXXX ble det avholdt et møte med deg, AKAN-kontakten, institusjonssjefen, bedriftshelsetjenesten og din nærmeste leder for å drøfte hendelsen og signere avtale. Du fikk anledning til å uttale deg, men du hadde ikke kommentarer og erkjente lovbruddet. Deretter ble du orientert om at du kunne kontakte både AKAN-kontakten og bedriftshelsetjenesten ved behov. Din nærmeste leder gikk gjennom AKAN-avtalen og forklarte at hensikten med avtalen er at arbeidsforholdet kan fortsette. Det ble avtalt at du skulle gå gjennom den individuelle delen av avtalen med bedriftshelsetjenesten den XXXXXX. Dere ble enige om at du skulle ha ukentlig samtaler med leder og oppfølgingsmøte etter tre måneder, den XXXX.

AKAN-avtalen ble signert samme dag.

Den XXXX ringte Statens helsetilsyn til din avdelingsleder og fikk vite status for AKAN-avtalen. Siste møte hadde vært rett før sommeren og det hadde ikke vært flere episoder som ga grunn til mistanke. Ifølge avdelingsleder har du vært stabilt på jobb siden hendelsen.

Din uttalelse til Fylkesmannen i XXXX XXXX

I uttalelsen skriver du at du har vært ansatt ved sykehjemmet de siste XXXX årene og at du ikke har andre arbeidsforhold.

Du beklager hendelsen den XXXX i uttalelsen til Fylkesmannen, men ønsker ikke å oppgi årsaken til at du møtte alkoholpåvirket på jobb. Du skriver at hendelsen ikke skal gjenta seg og at man lærer av sine feil. Videre skriver du at du har et godt og trygt arbeidsforhold til avdelingssjef og de andre ansatte på sykehjemmet. Du har ikke vært sykemeldt etter hendelsen, du har de samme arbeidsoppgavene som tidligere og du fungerer bra i jobben.

Journal fra fastlegen

Du har samtykket til innhenting av journal. Statens helsetilsyn har ikke funnet opplysninger av betydning for saken i journalen.

Rettslig grunnlag for vurderingen

Opplysninger i tilsynssaken gir grunn til å vurdere om du har handlet i strid med kravene til faglig forsvarlighet og pliktmessig avhold i helsepersonelloven §§ 4 og 8, jf. forskrift om pliktmessig avhold for helsepersonell § 1.

Nedenfor gjengis de aktuelle bestemmelsene:

§ 4. Forsvarlighet (første og annet ledd)

Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.

Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig.

Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell. Helsepersonell har plikt til å delta i arbeid med individuell plan når en pasient eller bruker har rett til slik plan etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5.

§ 8. Pliktmessig avhold

Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden.

Legemidler som er nødvendige på grunn av sykdom, regnes ikke som rusmidler etter første ledd. Helsepersonell som inntar slike legemidler, skal snarest orientere sin arbeidsgiver om dette.

Departementet kan i forskrift gi bestemmelser om:

1. at helsepersonell skal kunne pålegges å avgi utåndingsprøve, blodprøve eller lignende prøve ved mistanke om overtredelse av første ledd,

2. forbud mot inntak av rusmidler i et nærmere bestemt tidsrom før tjenestetiden begynner, og

3. at helsepersonell skal kunne bli fremstilt for prøvetaking med bistand fra politiet i de tilfellene helsepersonell nekter, eller på annen måte unndrar seg, å avgi prøve.

§ 1. Tidsrom for pliktmessig avhold

Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden, jf. helsepersonelloven § 8 første ledd.

Helsepersonell skal ikke innta alkohol eller andre rusmidler i et tidsrom av 8 (åtte) timer før arbeidstiden begynner.

Med arbeidstiden menes i denne forskriften tidsrommet fra helsepersonell i henhold til sin tjenesteplikt skal påbegynne utførelse av slikt arbeid som stillingen krever og til arbeidet er avsluttet. Som arbeidstid regnes også de tidsperioder hvor helsepersonell mot godtgjøring og i henhold til vaktordninger og arbeidsavtaler har forpliktet seg til å møte på arbeid på kort varsel eller til å gi råd og veiledning på telefon eller ved annen form for elektronisk kommunikasjon.

Statens helsetilsyns vurdering

Statens helsetilsyn har vurdert om du har brutt kravene til faglig forsvarlig yrkesutøvelse og pliktmessig avhold, jf. helsepersonelloven §§ 4 og 8.

I saker om administrative reaksjoner etter helsepersonelloven har Statens helsetilsyn bevisbyrden. Dette innebærer at vi må sannsynliggjøre at vilkårene for å gi en reaksjon er oppfylt før vi kan reagere. Alminnelig sannsynlighetsovervekt er som hovedregel tilstrekkelig. For å kunne foreta en slik vurdering må vi først ta stilling til hvilket saksforhold som skal legges til grunn.

Du har erkjent at du møtte alkoholpåvirket på jobb den XXXXXX. På bakgrunn av opplysningene fra arbeidsgiver legger vi til grunn at du fremsto som ruspåvirket og at det luktet alkohol av deg ved oppmøte på arbeidsplassen. Du ble sendt hjem av arbeidsgiver etter en samtale med leder og verneombud. Videre legger vi til grunn at du har inngått en AKAN-avtale, og at det etter inngåelsen av denne ikke har vært episoder som gir grunn til mistanke om at du har vært ruset på arbeidsplassen.

Uforsvarlig virksomhet

Det første vurderingstemaet er om du ved å møte på arbeidsplassen i ruspåvirket tilstand har handlet i strid med kravet til faglig forsvarlighet i helsepersonelloven § 4.

Pasienter og brukere skal kunne ha tillit til helse- og omsorgstjenesten, og kjenne seg trygge på at de får forsvarlig og omsorgsfull hjelp. Dette er blant annet betinget av at helsepersonell ikke er ruspåvirket og fungerer adekvat. Å arbeide i helse- og omsorgstjenesten krever blant annet oppmerksomhet på pasientens og brukerens behov, kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter og evne til å vise omsorg og omtanke. Pasienter og brukere som helsepersonell møter har ofte store og sammensatte hjelpebehov, og evne til å kunne observere, vurdere og håndtere ulike situasjoner er nødvendig for god og sikker praksis.

Behandling av pasienter i beruset tilstand er ikke forenlig med forsvarlig yrkesutøvelse for helsepersonell, og representerer et klart og markant brudd på helsepersonellovens krav til forsvarlig yrkesutøvelse.

Ved å møte opp på arbeidsplassen i ruspåvirket tilstand kunne du utsatt pasienter for fare. Det var arbeidsgivers inngripen som gjorde at du ikke kom i kontakt med pasienter. Statens helsetilsyn har derfor kommet til at du har brutt forsvarlighetskravet i helsepersonelloven § 4.

Pliktmessig avhold

Det følger av helsepersonelloven § 8 første ledd at helsepersonell ikke skal innta eller være påvirket av rusmidler i arbeidstiden. Bestemmelsen utdypes av forskrift om pliktmessig avhold § 1 andre ledd, som bestemmer at helsepersonell heller ikke skal innta rusmidler i et tidsrom av åtte timer før arbeidstiden begynner. Ved at du møtte på jobb i ruspåvirket tilstand handlet du i strid med kravet til pliktmessig avhold i helsepersonelloven § 8, jf. forskrift om pliktmessig avhold § 1 andre ledd.

Vurdering av om du skal gis en advarsel

Statens helsetilsyn finner at du har brutt helsepersonelloven §§ 4 og 8.

Ved brudd på helsepersonellovens bestemmelser kan vi gi advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 som lyder:

Statens helsetilsyn kan gi advarsel til helsepersonell som forsettlig eller uaktsomt overtrer plikter etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, hvis pliktbruddet er egnet til å medføre fare for sikkerheten i helse- og omsorgstjenesten, til å påføre pasienter og brukere en betydelig belastning eller til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell eller helse- og omsorgstjenesten.

Statens helsetilsyn kan gi advarsel til helsepersonell som har utvist en atferd som er egnet til i vesentlig grad å svekke tilliten til vedkommende yrkesgruppe.

Advarsel er enkeltvedtak etter forvaltningsloven.

For å gi advarsel er det for det første et vilkår at du har handlet uaktsomt. Ved denne vurderingen skal Statens helsetilsyn ta stilling til om du kan bebreides. Ved vurderingen legger vi blant annet vekt på om du hadde handlingsalternativer i den aktuelle situasjonen. Etter Statens helsetilsyns vurdering kunne du unnlatt å møte på arbeid i ruspåvirket tilstand. Du har erkjent lovbruddet, og på bakgrunn av erkjennelsen og sakens øvrige opplysninger legger vi til grunn at du handlet uaktsomt.

Det andre vilkåret som må være oppfylt er at handlingene er egnet til å medføre fare for sikkerheten i helse- og omsorgstjenesten, påføre pasienter eller brukere en betydelig belastning eller til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell eller helse- og omsorgstjenesten. Det er ikke avgjørende om handlingene i den aktuelle saken faktisk har fått slike konsekvenser.

Etter vår vurdering er det å møte på arbeid i ruspåvirket tilstand egnet til å medføre fare for sikkerheten i helse- og omsorgstjenesten, påføre pasienter eller brukere en betydelig belastning og i vesentlig grad svekke tilliten til helsepersonell eller helse- og omsorgstjenesten.

Hovedvilkårene for å gi deg en advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 er oppfylt. Statens helsetilsyn skal foreta en skjønnsmessig vurdering av om du skal gis en advarsel. En slik vurdering skjer med utgangspunkt i formålet med å gi advarsel som er å reagere på alvorlige overtredelser av helsepersonelloven. Reaksjonen skal bidra til å fremme kvalitet i helsetjenesten, pasientsikkerhet og bidra til å forhindre fremtidige pliktbrudd.

Ditt oppmøte på arbeidsplassen i ruspåvirket tilstand fremstår som et enkeltstående tilfelle, og du inngikk en AKAN-avtale kort tid etter hendelsen. Avtalen er fulgt opp av deg og arbeidsgiver og det er ikke registrert avvik eller lignende hendelser i ettertid. Vi har heller ikke mottatt informasjon om at det har vært tilsvarende hendelser tidligere. Du har beklaget hendelsen og gitt uttrykk for at dette ikke vil gjenta seg. Du har imidlertid ikke kommet med noen forklaring på hvorfor du møtte på arbeidsplassen i ruspåvirket tilstand. Statens helsetilsyn ser alvorlig på at helsepersonell møter ruspåvirket i tjenesten. Ruspåvirkning fører til at funksjoner som hukommelse, konsentrasjon, koordinasjon, kritisk sans og evne til problemløsning svekkes. Dette gir redusert situasjonsforståelse og konsekvensinnsikt. Videre påvirkes evnen til å ta raske og adekvate beslutninger. Ruspåvirkning er derfor ikke forenlig med forsvarlig utøvelse av virksomhet som helsepersonell.

Statens helsetilsyn finner etter en samlet vurdering at overtredelsen av helsepersonelloven er så alvorlig at du skal gis advarsel.

Statens helsetilsyn gjør oppmerksom på at opplysningene i denne saken kan tillegges vekt ved en eventuell ny tilsynssak mot deg.

Vedtak

Statens helsetilsyn gir deg i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd en advarsel for brudd på lovens §§ 4 og 8.

Vi sender informasjon om vedtaket til Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i Sverige og Sundhedsstyrelsen i Danmark, se vedlagte kopi.

Du har rett til å klage på dette vedtaket til Statens helsepersonellnemnd, jf. helsepersonelloven § 68. Klagefristen er tre – 3 – uker fra du mottar dette brevet. Les vedlagte informasjonsskriv med nærmere opplysninger om reglene for klage.

Klagen sender du til Statens helsetilsyn. Du må klage før du eventuelt reiser søksmål om gyldigheten av vedtaket, jf. forvaltningsloven § 27 b og helsepersonelloven § 71.

Med hilsen

XXXX etter fullmakt
XXXX

XXXX
XXXX

 

Brevet er godkjent elektronisk og sendes derfor uten underskrift

Vedlegg:
Melding om rett til å klage over forvaltningsvedtak
Kopi av melding til Inspektionen för vård och omsorg (IVO) og Sundhedsstyrelsen

Kopi:
Fylkesmannen i XXXX

Juridisk saksbehandler: XXXX XXXX, tlf. XXXX
Helsefaglig saksbehandler: XXXX XXXX, tlf. XXXX


Lenker om tilsynssaker

Avgjørelser i enkeltsaker – søkeside

Enkeltsaker fra helse- og omsorgstjenesten og varselsaker (§ 3-3 a)

Les mer om tilsynssaker