Hopp til hovedinnhold

Historisk arkiv Dette innholdet er arkivert og vil ikke bli oppdatert.

Statens helsetilsyn fikk ved brev 25. februar 2014 fra Fylkesmannen i Telemark oversendt en tilsynssak som omhandlet fastlege X sin praktisering av reservasjon mot å henvise til abort, sette inn spiral og forskrive nødprevensjon av samvittighetsgrunner.  

Vi vil innledningsvis bemerke at den lange saksbehandlingstiden skyldes at vi har avventet utfallet av forslagene til endringer i regelverket på dette området.

Saksforholdet

Fylkesmannen i Telemark (heretter Fylkesmannen) opprettet i februar 2014 tilsynssak etter å ha mottatt opplysninger om at fastlege X praktiserte reservasjon mot å henvise til abort, sette inn spiral og forskrive nødprevensjon av samvittighetsgrunner.

Fylkesmannen ba om uttalelse fra Sauherad kommune i brev av 12. februar 2014. Kommunalsjef Cecilie Stangeby oversendte ved brev av 21. februar 2014 uttalelse datert 21. februar 2014 fra kommuneoverlege Kristin Sekse Vikane, uttalelse fra tidligere kommuneoverlege Pål Toreid, kopi av fastlegeavtaler, protokoll fra tilsettingsmøte og pasientstatistikk. Det foreligger også uttalelse datert 21. februar 2014 fra fastlege X.

Det fremgår av sakens dokumenter at fastlege X har individuell fastlegeavtale med egen liste. Kommunen ble under tilsettingsintervjuet orientert om at X reserverer seg mot å utføre visse former for helsehjelp av samvittighetsgrunner, men det foreligger ingen skriftlig avtale om reservasjonspraksis. Det har ikke vært klager fra pasienter på denne ordningen. 

Statens helsetilsyns vurdering

Vurderingstemaet er om Sauherad kommunes aksept av at fastlege X reserverer seg mot å utføre visse former for helsehjelp er i strid med kommunens plikt til å sørge for å tilby allmennlegetjenester som er i samsvar med krav fastsatt i regelverket, jf. helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1, 3-2 og § 4-1, jf. fastlegeforskriften §§ 3, 4, 7, 10, 16, 24 og § 30.

Kommunen skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen tilbys nødvendige allmennlegetjenester, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og § 3-2 første ledd, jf. fastlegeforskriften § 3. Videre har kommunen det overordnede ansvaret for at allmennlegetjenestene er forsvarlige og i samsvar med krav fastsatt i regelverket, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 tredje ledd, jf. § 4-1 og fastlegeforskriften § 7. 

Det følger av fastlegeforskriften § 10 at fastlegers listeansvar dekker alle allmennlegeoppgaver innen somatikk, psykisk helse og rus dersom ikke annet er presisert i lov eller forskrift. Innsetting av spiral og forskrivning av nødprevensjon er allmennlegetjenester som skal inngå i det helhetlige tilbudet som fastlegene skal tilby sine listeinnbyggere ved behov. Helse- og omsorgsdepartementet har tidligere, i rundskriv I-4/2011, presisert at fastleger ikke har adgang til å reservere seg mot å utføre visse former for helsehjelp, og at det ikke er anledning for kommuner og fastleger til å inngå avtaler som innsnevrer fastlegens listeansvar. Sistnevnte fremgår av fastlegeforskriften § 30.

Den 1. januar 2015 trådte det i kraft endringer i forskrift 15. juni 2001 nr. 635 om svangerskapsavbrudd (abortforskriften) §§ 1, 2, 4 og § 19, som innebærer at fastleger ikke lenger skal henvise abortsøkende kvinner til sykehuset. Endringene går ut på at fastleger ikke skal skrive under på abortbegjæringsskjemaet, og heller ikke legge ved skriftlig henvisning. Fastlegen skal fortsatt gi kvinnen informasjon og veiledning, gjennomføre kliniske undersøkelser samt sende kvinnens begjæring om abort til sykehuset sammen med nødvendige medisinske opplysninger.

Videre fastsatte Helse- og omsorgsdepartementet, ved forskrift 5. desember 2014 nr. 1524, endringer i fastlegeforskriften §§ 7, 11, 16 og § 24; også disse med ikrafttredelse 1. januar 2015. Vi gjør spesielt oppmerksom på at endringene innebærer en tydeliggjøring av kommunenes ansvar for å sørge for at fastlegenes praksis er i tråd med regelverket i § 7. Videre er det i forskriftens § 16 presisert at fastlegen skal drive sin virksomhet i tråd med krav fastsatt i lov- og forskrift.

Som det fremgår av vedlagte kopi av brev til fastlege X, har Statens helsetilsyn konkludert med at hun som fastlege ikke har adgang til å reservere seg mot å sette inn spiral og å forskrive nødprevensjon. Vi har ikke tilstrekkelige opplysninger til å ta stilling til om hennes praksis overfor abortsøkende kvinner er i samsvar med kravene i fastlegeforskriften § 24 siste ledd og abortforskriften §§ 2 og 4 etter at de ovennevnte forskriftsendringene trådte i kraft.

Statens helsetilsyn har understreket overfor X at vi forutsetter at hun innretter sin fastlegevirksomhet i tråd med de pliktene hun har etter fastlegeforskriften §§ 10 og 24, jf. § 16. Vi har imidlertid ikke funnet det hensiktsmessig å vurdere brudd på helsepersonelloven § 4 og eventuell administrativ reaksjon. Etter vår vurdering er det mer hensiktsmessig å følge opp at kommunen, som ansvarlig for at innbyggerne tilbys nødvendige og forsvarlige allmennlegetjenester, og som avtalepart med fastlegen, påser at fastlegen ikke reserverer seg mot oppgaver som følger av listeansvaret i strid med regelverket.

Statens helsetilsyn ber derfor Sauherad kommune redegjøre for hvordan dere fremover skal sikre at fastlegeordningen/allmennlegetjenesten er i samsvar med krav fastsatt i regelverket, jf. helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1, 3-2 og § 4-1, jf. fastlegeforskriften §§ 3, 4, 7, 10, 16, 24 og § 30.

Vi viser til opplysningsplikten til Statens heletilsyn i medhold av helse- og omsorgstjenesteloven § 5-9, og ber om at redegjørelsen oversendes innen 1. mars 2015.

Med hilsen

Jan Fredrik Andresen
direktør

Hanne Murstad
seniorrådgiver

 

Brevet er godkjent elektronisk og sendes derfor uten underskrift 

Kopi til:
Fylkesmannen i Telemark
Kommuneoverlegen i Bø, Nome og Sauherad

Helsefaglig saksbehandler: seniorrådgiver Åge Norman Hansen
Juridisk saksbehandler: seniorrådgiver Hanne Murstad


Lenker om tilsynssaker

Avgjørelser i enkeltsaker – søkeside

Enkeltsaker fra helse- og omsorgstjenesten og varselsaker (§ 3-3 a)

Les mer om tilsynssaker