Avslutning av tilsynssak — påpekning av pliktbrudd
Tannpleier gikk utenfor sin faglige kompetanse i forbindelse med behandling av pasient.
Statens helsetilsyn avgjør hvert år et betydelig antall tilsynssaker overfor helsepersonell og virksomheter i helsetjenesten basert på informasjon om enkelthendelser. Noen av disse blir publisert på denne nettsiden i anonymisert form. Sakene er ment som eksempelsaker for at virksomheter og personell skal ha nytte av dem og for å informere om vår virksomhet, og ikke som en hjelp til identifisering av enkeltsaker og enkeltpersonell.
Offentlighetens krav på innsyn i enkeltsaker er ivaretatt gjennom at alle kan be om innsyn i enkeltdokumenter, basert på offentlig tilgjengelige postlister.
Unntatt fra offentlighet i henhold til offentlighetsloven § 13, jf. forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1
Statens helsetilsyn har kommet til at du har handlet i strid med kravet til forsvarlig virksomhet i helsepersonelloven § 4. Etter en konkret vurdering har vi likevel kommet til at du ikke skal gis en advarsel.
Tilsynssaken er med dette avsluttet.
Saksbehandlingsprosessen
Statens helsetilsyn fikk ved brev av XXXX fra Fylkesmannen i XXXX oversendt en tilsynssak vedrørende din virksomhet som tannpleier. Tilsynssaken gjelder spørsmål om du har gått utenfor din faglige kompetanse i forbindelse med behandling av pasient XXXX (heretter kalt pasienten). Etter Statens helsetilsyns vurdering reiser saken også spørsmål rundt markedsføringen av din tannpleievirksomhet.
Vi orienterte deg ved brev av XXXXXX om at vi ville vurdere å gi deg en advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd. Du uttalte deg til dette i e-post sendt XXXX til Statens helsetilsyn. Du har tidligere uttalt deg til saken i brev av XXXX til Fylkesmannen i XXXX.
Saksforholdet
Du er utdannet ved XXXX og fikk autorisasjon som tannpleier den XXXX. Ditt helsepersonellnummer er XXXX. Du har videreutdanning i form av arbeidskurs i semi-permanent fyllingsterapi for tannpleiere i regi av XXXX. Du er innehaver av virksomheten XXXX i XXXX, og har markedsført virksomhets tilbud i lokale media. Du har også autorisasjon som XXXX.
Pasienten sendte den XXXX en klage til Fylkesmannen i XXXX, hvor hun skriver at hun oppsøkte deg på grunn av hull i en tann som ga smerter. Under behandlingen skal du ifølge pasienten ha mistet spyttsugeren på gulvet og satt den tilbake i pasientens munn uten å rengjøre, du skal ha vært hardhendt, og du skal ha virket usikker på det du gjorde. Du skal ha gjort to forsøk på å sette midlertidig fylling, men da dette ikke lyktes satte du permanent fylling. Pasienten har i ettertid hatt smerter i tannen, som hun mener må behandles av tannlege.
Markedsføring
Blant dokumentene du har sendt inn til Fylkesmannen i XXXX har du vedlagt en annonse for virksomheten XXXX. Her fremgår det at du blant annet tilbyr XXXX. Etter det Statens helsetilsyn forstår har annonsen vært publisert i XXXX.
Dine uttalelser
Du har uttalt deg til saken i brev av XXXX til Fylkesmannen i XXXX og i e-post av XXXX til Statens helsetilsyn. Til Fylkesmannen i XXXX skriver du at du var nødt til å sette permanent fylling da den midlertidige fyllingen ikke ville sitte. På grunn av en feilbestilling hadde du ikke riktig type midlertidig fyllingsmateriale i praksisen denne dagen, og du hadde derfor ikke annet alternativ enn å sette permanent fylling. Pasienten har i ettertid fått tilbakebetalt utgiftene for tannbehandlinge
Til Statens helsetilsyn skriver du at det oppsto kommunikasjonssvikt mellom deg og pasienten i den aktuelle situasjonen. Du har tatt hendelsen til etterretning, og vil heretter henvise alle akutte pasienter til tannlege umiddelbart.
Når det gjelder markedsføringen av din tannpleievirksomhet skriver du at du ikke har vært klar over at den aktuelle annonsen kan være i strid med gjeldende regelverk, og du vedlegger kopi av e-postkorrespondanse mellom deg og XXXX hvor det fremgår at du trakk tilbake annonsen i XXXX. Du vedlegger også dokumentasjon på at du har søkt veiledning når det gjelder markedsføring hos Norsk tannpleierforening.
Rettslig grunnlag for vurderingen
Ved brev av XXXX orienterte Statens helsetilsyn deg om at vi på bakgrunn av opplysningene i saken ville vurdere om du har handlet i strid med kravet til forsvarlig virksomhet i helsepersonelloven § 4, og/eller om markedsføringen av din tannpleievirksomhet er i strid med helsepersonelloven § 13.
Helsepersonelloven § 4 første og andre ledd lyder:
Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav tilfaglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.
Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig.
Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell. Helsepersonell har plikt til å delta i arbeid med individuell plan når en pasient eller bruker har rett til slik plan etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5.
Helsepersonelloven § 13 første ledd lyder:
Markedsføring av helse- og omsorgstjenester skal være forsvarlig, nøktern og saklig.
Vi orienterte deg videre om at dersom vi kommer til at du har handlet i strid med noen av bestemmelsene nevnt ovenfor, vil Statens helsetilsyn vurdere å gi deg en advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd som lyder:
Statens helsetilsyn kan gi advarsel til helsepersonell som forsettlig eller uaktsomt overtrer plikter etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, hvis pliktbruddet er egnet til å medførefare for sikkerheten i helse- og omsorgstjenesten, til å påføre pasienter eller brukere en betydelig belastning eller til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell eller helse- og omsorgstjenesten.
Statens helsetilsyns vurdering
Bestemmelsen i helsepersonelloven § 13 krever at all markedsføring av helsetjenester skal være forsvarlig, nøktern og saklig. Dette innebærer blant annet at markedsføringen ikke skal inneholde opplysninger som kan villede pasienter eller publikum.
Da du har trukket annonsen for din tannpleievirksomhet tilbake finner vi ikke grunnlag for å vurdere om din markedsføring var i strid med kravet i helsepersonelloven § 13.
Forsvarlighet – helsepersonelloven § 4
Når det gjelder klagen fra pasienten, har Statens helsetilsyn ikke grunnlag for å ta stilling til pasientens påstand om at du skal ha mistet spyttsugeren på gulvet og satt den tilbake i pasientens munn uten å rengjøre, at du skal ha vært hardhendt, og at du skal ha virket usikker på det du gjorde. Vurderingstemaet er derfor om du ved å sette en permanent fylling hos pasienten har handlet i strid med helsepersonelloven § 4.
Forsvarlighetskravet innebærer blant annet at helsepersonell ikke skal gå utover sine faglige kvalifikasjoner eller lovbestemte kompetanse i forbindelse med helsehjelp til pasienter. Det enkelte helsepersonell må i situasjonen være bevisst sine egne kvalifikasjoner og faglige begrensinger, og la dette få betydning for den helsehjelpen som tilbys. Vurderingen blir om egne kvalifikasjoner er tilstrekkelig til å foreta de undersøkelser og behandlinger som er adekvate i situasjonen, eller om pasienten bør henvises til andre.
Du har videreutdanning i form av arbeidskurs i semi-permanent fyllingsterapi for tannpleiere i regi av XXXXXX. Å sette permanente fyllinger ligger imidlertid utenfor en tannpleiers fagkompetanse. Dette forutsettes det at du som autorisert tannpleier kjenner til. Ved å sette en permanent fylling hos pasienten har du gått utenfor dine faglige kvalifikasjoner. Ut fra at den aktuelle situasjonen ikke var en akuttsituasjon burde du ha henvist pasienten videre til tannlege. Statens helsetilsyn finner derfor at du har handlet i strid med kravet til forsvarlig virksomhet i helsepersonelloven § 4.
Vurdering av om du skal gis en advarsel
Statens helsetilsyn finner at du har brutt helsepersonelloven § 4. Ved brudd på helsepersonellovens bestemmelser kan vi gi advarsel i medhold av lovens § 56 første ledd. For å gi advarsel i medhold av denne bestemmelsen er det for det første et vilkår at du har handlet uaktsomt eller forsettlig. Ved denne vurderingen skal Statens helsetilsyn ta stilling til om du kan bebreides. Ved vurderingen legger vi blant annet vekt på om du hadde handlingsalternativer i den aktuelle situasjonen.
Statens helsetilsyn forventer at du som autorisert tannpleier er kjent med at å sette permanente fyllinger ligger utenfor din fagkompetanse. Du kunne og burde ha henvist pasienten videre til tannlege da innsetting av midlertidig fylling mislyktes. Vi finner derfor at du har handlet forsettlig.
Det andre vilkåret som må være oppfylt for å gi advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd er at handlingen er egnet til å medføre fare for sikkerheten i helse- og omsorgstjenesten, påføre pasienter eller brukere en betydelig belastning, eller til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell eller helse- og omsorgstjenesten. Det er ikke avgjørende om handlingen i den aktuelle saken faktisk har fått slike konsekvenser.
Pasienter har rett til å bli møtt på en profesjonell måte i kontakten med helsetjenesten og helsepersonell, og pasienter skal være trygge på at de mottar faglig og profesjonell hjelp. I denne konkrete saken gikk du utenfor din fagkompetanse, og dette medførte at pasienten i ettertid har hatt smerter i tannen og trenger videre behandling hos tannlege.
Vi finner derfor at din handlemåte er egnet til å påføre pasienter eller brukere en betydelig belastning.
Hovedvilkårene for å gi deg en advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd er oppfylt. Statens helsetilsyn skal imidlertid foreta en skjønnsmessig vurdering av om du skal gis en advarsel. En slik vurdering skjer med utgangspunkt i formålet med å gi advarsel, som er å reagere på alvorlige overtredelser av helsepersonelloven.
Reaksjonen skal bidra til å fremme kvalitet i helsetjenesten, pasientsikkerhet og bidra til å forhindre fremtidige pliktbrudd.
Statens helsetilsyn finner det etter en helhetsvurdering ikke formålstjenlig å gi deg en advarsel. I vår vurdering har vi vektlagt at hendelsen var et enkeltstående tilfelle.
Videre har vi vektlagt at du har erkjent pliktbruddet og endret praksis ved din virksomhet som tannpleier, slik at faren for lignende avvik anses å være redusert i tilstrekkelig grad.
Vi ber deg likevel merke deg våre vurderinger i saken.
Konklusjon
Statens helsetilsyn har kommet til at du har handlet i strid med kravet til forsvarlig virksomhet og plikten til å innrette deg etter dine faglige kvalifikasjoner i helsepersonelloven § 4. Etter en konkret vurdering har vi likevel kommet til at du ikke skal gis en advarsel.
Tilsynssaken mot deg er med dette avsluttet. Vi gjør oppmerksom på at opplysningene i denne saken kan tillegges vekt i en eventuell ny tilsynssak mot deg.
Med hilsen
XXXXXX
XXXXXX
XXXXXX
XXXXXX
Kopi til:
Fylkesmannen i XXXXXX
XXXXXX
Helsefaglig saksbehandler: XXXXXX, tlf. XXXXXX
Juridisk saksbehandler: XXXXXX, tlf. XXXXXX
Lenker om tilsynssaker
Avgjørelser i enkeltsaker – søkeside
Enkeltsaker fra helse- og omsorgstjenesten og varselsaker (§ 3-3 a)