Hopp til hovedinnhold

Historisk arkiv Dette innholdet er arkivert og vil ikke bli oppdatert.

Unntatt fra offentlighet i henhold til offentlighetsloven § 13, jf. forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1

Vedtak om advarsel

Statens helsetilsyn har vedtatt å gi deg en advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd. Vi har kommet til at du har brutt forsvarlighetskravet i samme lov § 4 i forbindelse med privatisering av relasjonen til en pasient.

Du kan klage på vedtaket innen tre – 3 – uker fra du mottar dette brevet.

Saksbehandlingsprosessen

Statens helsetilsyn fikk ved brev av XXXX fra Fylkesmannen i XXXX oversendt en tilsynssak vedrørende din virksomhet som sykepleier. Tilsynssaken gjelder rollesammenblanding.

Vi orienterte deg ved brev XXXX om at vi ville vurdere å gi deg en advarsel. Du uttalte deg til dette ved brev av XXXX.

I vårt brev av XXXX til XXXX HF ba vi om nærmere angitte opplysninger i saken. Statens helsetilsyn mottok supplerende opplysninger fra helseforetaket i brev av XXXX.

Saksforholdet

Du er utdannet ved XXXX og fikk autorisasjon som sykepleier den XXXX. Ditt HPR-nr. er XXXX. På det aktuelle tidspunktet var du sykepleier ved XXXX HF XXXX.

Du har fått innvilget permisjon fra XXXX, og har siden XXXX jobbet i hjemmetjenesten.

Statens helsetilsyn har vurdert saken på grunnlag av de dokumentene du har fått oversendt tidligere i saksbehandlingen. Nedenfor gjør vi rede for de forholdene som har hatt betydning for vår vurdering.

Tilsynssaken er initiert på bakgrunn av brev av XXXX fra XXXX. Av brevet fremgår det at du har hatt en privat relasjon med pasient XXXXXX, født XXXXXX (heretter pasienten). Pasienten var innlagt ved XXXX døgnenhet fra XXXX til XXXX. Saken begynte med at en kvinnelig medpasient tok kontakt med ansatte ved XXXX den XXXX med sterk mistanke om et privat forhold mellom pasienten og deg. Ca. én måned tidligere hadde en ansatt tatt opp med deg at hun mente at det var noe mer enn et vanlig «pasient – behandlerforhold» mellom dere. Bakgrunnen skal ha vært observasjoner i samhandlingen med pasienten. Det ble gitt veiledning, men du benektet på dette tidspunktet at det var en privat relasjon mellom dere.

Saken ble etter meldingen fra medpasienten et samtaleemne på avdelingen, og av den grunn kom det frem flere opplysninger - både fra pasienter og ansatte. Blant annet har en annen ansatt observert pasienten og deg sammen i skogen, samt at en annen mannlig pasient skal ha møtt dere i skogen ved en annen anledning. Pasienter og ansatte beskriver flere episoder der du skal ha oppført deg påfallende.

Den XXXX endret du forklaring, og du innrømmet å ha truffet pasienten privat utenfor arbeidstid for å gå tur.

I din redegjørelse datert XXXX til Fylkesmannen i XXXX skriver du blant annet følgende:

«Våren XXXX møttes jeg og pasient ved en tilfeldighet på tur til XXXX og gikk sammen ned til bilen og jeg kjørte pasient tilbake til XXXX sentrum. Vi ble godt kjent og fikk en god relasjon via turene vi hadde i arbeidstiden og de gangene vi traff hverandre tilfeldig. Pasient henvendte seg også ofte til meg i avdelingen hvis han trengte hjelp til noe eller bare ville prate om "løst og fast". Både jeg og pasient likte godt å trene og gå turer, å hadde glede av å gjøre det sammen. Dette førte til at jeg og pasient avtalte treningsturer utenom min arbeidstid… Jeg innrømmer å ha møtt pasient ved flere anledninger for å gå tur/trene sammen. Vi fikk en god relasjon og forholdet vårt ble vennskapelig, ikke ansatt - pasient som det skulle ha vært. Vi hadde verken et seksuelt forhold eller kjæresteforhold.”

Du skriver også at du skulle ønske at det var mer fokus og veiledning når det gjelder relasjoner mellom pasienter og behandlere. Du opplevde at det var vanskelig for deg å sette en grense i deres relasjon.

Pasienten har i samtale med psykolog nektet for at dere hadde en privat relasjon. Av pasientjournalen fremgår det at han har alvorlige alkoholproblemer, angst, dårlig selvbilde og en historie preget av problemer med mellommenneskelige/familiære relasjoner.

I ditt brev av XXXX erkjente du at du har opptrådt uprofesjonelt, og at du ikke har klart å sette de nødvendige grensene i relasjonen.

I arbeidsgivers brev av XXXX fremgår det at det har vært lite systematisk fokus på temaet rollesammenblanding ved XXXX. Klinikken jobber nå med å implementere en ny rutine vedrørende rollesammenblanding.

Rettslig grunnlag for vurderingen

Opplysninger i tilsynssaken gir grunn til å vurdere om du har handlet i strid med kravet til forsvarlig virksomhet i helsepersonelloven § 4.

Helsepersonelloven § 4 første ledd lyder:

Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.

Hva som er forsvarlig avgjøres etter en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle, og ikke hvordan helsepersonellet ideelt burde ha opptrådt.

Virksomhetens eier og ledelse har ansvar for å legge forholdene til rette slik at det enkelte helsepersonell kan utføre sine oppgaver på en forsvarlig måte. Det vises i denne sammenheng til vårt brev av dags dato til XXXX HF, som følger vedlagt.

Statens helsetilsyns vurdering                                            

Statens helsetilsyn har vurdert om din handlemåte har vært forsvarlig.

På bakgrunn av sakens dokumenter, herunder din forklaring, legger vi til grunn at du ved flere anledninger har avtalt å treffe pasienten utenfor arbeidstid for å gå tur/trene sammen og at dere fikk en vennskapelig relasjon. Vi finner med dette at du privatiserte relasjonen til pasienten.

Om innholdet i forsvarlighetskravet kan det bemerkes følgende om etablering av private relasjoner mellom helsepersonell og pasienter:

Respekten for den enkelte pasients rettigheter, verdighet og integritet er et grunnleggende prinsipp for utøvelse av forsvarlig helsehjelp. I dette ligger blant annet en forpliktelse til å beskytte pasienten mot krenkende handlinger, og å unngå kontakt som kan føre til at grensene for pasient/behandler-relasjonen overskrides.

Et viktig formål med å yte helsehjelp er å bidra til at pasienten snarest skal kunne gjenopprette egen helse, og fungere uavhengig av helsepersonell og helsetjenesten. Etablering av profesjonelle behandlingsrelasjoner mellom pasienter og helsepersonell er et viktig virkemiddel i den forbindelse. Det er avgjørende at slike behandlingsrelasjoner er basert på pasientens behov for profesjonell hjelp, og ikke pasientens eller helsepersonellets sosiale eller følelsesmessige behov. Helsepersonell må kunne skjelne mellom betydningen av å vise pasienter nærhet, støtte og omsorg, og det å innlede en privat relasjon.

Det er viktig at behandlingsansvarlig helsepersonell er tydelig og holder fast på behandlingsrammer og sin rolle. Som helsepersonell må man være forberedt på at pasienter av ulike grunner vil kunne utfordre ens integritet og vurderingsevne. Det er din oppgave å være klar over at det kan skje, og iverksette relevante tiltak for å beskytte pasienten og deg selv hvis det oppstår, for eksempel ved å rådføre seg med fagkolleger eller søke relevant veiledning.

Uavhengig av om det er pasienten eller helsepersonellet som tar initiativ til å innlede privat kontakt i behandlingssituasjonen, er det et alvorlig tillitsbrudd og svik mot pasienten. Du har opptrådt på en måte som kunne skape utrygghet for pasienten, og som også kunne ha en negativ innvirkning på terapeutiske målsetninger.

Statens helsetilsyn finner etter dette at du har brutt forsvarlighetskravet i helsepersonelloven § 4 ved å privatisere relasjonen til den aktuelle pasienten.

Vurdering av om du skal gis en advarsel

Statens helsetilsyn finner at du har brutt helsepersonelloven § 4.

Ved brudd på helsepersonellovens bestemmelser kan vi gi advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd, som lyder:

Statens helsetilsyn kan gi advarsel til helsepersonell som forsettlig eller uaktsomt overtrer plikter etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, hvis pliktbruddet er egnet til å medføre fare for sikkerheten i helse- og omsorgstjenesten, til å påføre pasienter og brukere en betydelig belastning eller til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell eller helse- og omsorgstjenesten.

For å gi advarsel er det for det første et vilkår at du har handlet uaktsomt. Ved denne vurderingen skal Statens helsetilsyn ta stilling til om du kan bebreides. Ved vurderingen legger vi blant annet vekt på om du hadde handlingsalternativer i den aktuelle situasjonen. Statens helsetilsyn finner at du burde ha holdt en profesjonell avstand til pasienten, og at du burde søkt råd og veiledning fra arbeidsgiver og/eller andre da situasjonen oppsto. Vi finner på dette grunnlag at du handlet uaktsomt.

Det andre vilkåret som må være oppfylt er at handlingen er egnet til å medføre fare for sikkerheten i helsetjenesten, påføre pasienter en betydelig belastning eller til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell eller helsetjenesten. Det er ikke avgjørende om handlingen i den aktuelle saken faktisk har fått slike konsekvenser.

Statens helsetilsyn har vurdert om din uaktsomme handling er egnet til å påføre pasienter en betydelig belasting, og om handlingen i vesentlig grad er egnet til å svekke tilliten til helsepersonell eller helsetjenesten.

Pasienter skal være trygge på at de i møte med helsevesenet ikke møter behandlere som privatiserer relasjonen. Det er en grunnleggende forutsetning at allmennheten kan ha tillit til helsetjenesten og helsepersonell. Det enkelte helsepersonell representerer ikke bare seg selv, men også sin profesjon og helsetjenesten. Det må derfor stilles strenge profesjonelle og etiske krav til det enkelte helsepersonell. Etter vår vurdering er din handlemåte egnet til å påføre pasienter en betydelig belastning, og til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell og helsetjenesten.

Hovedvilkårene for å gi deg en advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd er oppfylt. Statens helsetilsyn skal foreta en skjønnsmessig vurdering av om du skal gis en advarsel. En slik vurdering skjer med utgangspunkt i formålet med å gi advarsel som er å reagere på alvorlige overtredelser av helsepersonelloven. Reaksjonen skal bidra til å fremme kvalitet i helsetjenesten, pasientsikkerhet og bidra til å forhindre fremtidige pliktbrudd.

Statens helsetilsyn ser alvorlig på at du har opptrådt grenseoverskridende overfor en pasient. Du har utvist en mangelfull vurderingsevne som sykepleier ved å blande sammen dine roller som behandler og privatperson.

Vi har sett hen til at du erkjenner å ha opptrådt uprofesjonelt og at du ikke har klart å sette de nødvendige grensene i relasjonen. Statens helsetilsyn finner likevel, etter en samlet vurdering, at forholdene i saken er så alvorlige at du skal gis en advarsel.

Vedtak

Statens helsetilsyn gir deg i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd en advarsel for brudd på lovens § 4.

Vi sender informasjon om vedtaket til Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i Sverige og Sundhedsstyrelsen i Danmark, se vedlagte kopi.

Du har rett til å klage på dette vedtaket til Statens helsepersonellnemnd, jf. helsepersonelloven § 68. Klagefristen er tre – 3 – uker fra du mottar dette brevet. Les vedlagte informasjonsskriv med nærmere opplysninger om reglene for klage.

Klagen sender du til Statens helsetilsyn. Du må klage før du eventuelt reiser søksmål om gyldigheten av vedtaket, jf. forvaltningsloven § 27 b og helsepersonelloven § 71.

Med hilsen

XXXX

XXXX

 

Brevet er godkjent elektronisk og sendes derfor uten underskrift

Vedlegg:
Melding om rett til å klage over forvaltningsvedtak
Kopi av melding til Inspektionen för vård och omsorg (IVO) og Sundhedsstyrelsen

Kopi:
Fylkesmannen i XXXX
XXXX


Lenker om tilsynssaker

Avgjørelser i enkeltsaker – søkeside

Enkeltsaker fra helse- og omsorgstjenesten og varselsaker (§ 3-3 a)

Les mer om tilsynssaker