Pasientens og de pårørendes perspektiv – årlig rapport om alvorlige hendelser i spesialisthelsetjenesten
Den årlige rapporten om varselordningen for alvorlige hendelser i spesialisthelsetjenesten har denne gangen pasientens og de pårørendes perspektiv som tema. Statens helsetilsyn møter pårørende som har opplevd et smertelig tap og som er sterkt berørt av en alvorlig hendelse i spesialisthelsetjenesten. De har ofte relevant og god informasjon som supplerer den framstillingen som helsepersonell og ledere gir om hendelsesforløpet.
Virksomheten har plikt til å informere og følge opp pasienter og pårørende etter alvorlige hendelser, og til å gjennomgå hendelsene med tanke på å avdekke hva som eventuelt sviktet og hvorfor. Pasient og pårørende har også rett til å få vite hva helseforetaket gjør for å redusere risiko for den neste pasienten.
Fra innholdet i rapporten:
- erfaringene med å involvere pasient og pårørende
- risiko-, hendelses- og årsaksanalyser i tilsyn etter alvorlige hendelser
- pårørende skriver om sine erfaringer
- hva om legens forordning av legemiddel er feil?
- feil på laboratoriet – en alvorlig hendelse
- en fylkesleges erfaring med stedlig tilsyn etter alvorlige hendelser
- læring i organisasjoner – i teori og praksis
- avveiing mellom sikkerhet, pasientens autonomi og pårørendes ønsker
- selvmord på lukket avdeling
- en vei inn – en ny måte å varsle på
Fagmiljøene i helse- og omsorgstjenesten er viktige målgrupper for rapporten. Statens helsetilsyn ønsker at den skal bidra til refleksjon og debatt om pasientsikkerhet, risikostyring og pårørendeinvolvering i forbedringsarbeidet i virksomhetene.
Pasient- og pårørendeperspektiv ved alvorlige hendelser. Eksempler og tilsynserfaringer fra Statens helsetilsyns arbeid med varsler om alvorlige hendelser i 2018
Rapport fra Helsetilsynet 4/2019
Pasient- og pårørendeperspektiv ved alvorlige hendelser. Eksempler og tilsynserfaringer fra Statens helsetilsyns arbeid med varsler om alvorlige hendelser i 2018