Gjennomført tilsyn med markedsføringen til kosmetiske behandlere
Helsetilsynet har gjennomført tilsyn med markedsføringen til helsepersonell som tilbyr kosmetisk behandling. Vi fokuserte på markedsføringen på klinikkenes hjemmesider, men så også på Facebook- og Instagram-profiler.
I forbindelse med tilsynet har vi sendt brev til 15 klinikker og anmodet dem om å fjerne før- og etterbilder av kosmetiske inngrep og å informere om hvem som er medisinsk ansvarlig for de kosmetiske inngrepene i virksomheten. Vi ba klinikkene også om å fjerne bruken av verdiladede begrep som «ridebukselår», «kalkunhals» og «grevinneheng». Dette er begrep som bidrar til å forsterke oppfatninger om at noe som i utgangspunktet er en normal kroppsvariasjon, kan og bør endres på.
Kravene til helsepersonells markedsføring fremgår av helsepersonelloven § 13 og forskrift om markedsføring av kosmetiske inngrep.
Helsetilsynet forventer at tilbydere av kosmetisk behandling er sitt ansvar bevisst og gjør seg kjent med ovennevnte krav i lov og forskrift.