Tilsynsrapport fra innføring av Helseplattformen ved St. Olavs hospital
Innføringen av Helseplattformen har ført til økt risiko for svikt i pasientbehandlingen. Feilene i den nye IKT-løsningen truer pasientsikkerheten internt ved St. Olavs hospital og ved virksomheter helseforetaket utveksler elektronisk informasjon med. Dette er konklusjonen i tilsynsrapporten fra Helsetilsynet og Statsforvalteren.
I perioden etter innføringen har Helsetilsynet og Statsforvalteren i Trøndelag mottatt varsler og bekymringsmeldinger om hendelser knyttet til Helseplattformen, som kan påvirke pasientsikkerheten. Ut fra omfanget og alvoret i disse sakene gjennomførte vi tilsyn ved St. Olavs hospital, der vi undersøkte bruk av løsningen i pasientbehandlingen.
Tilsynsrapporten beskriver feil og utfordringer ved løsningen som kan medføre særlig høy risiko. Dette gjelder ved:
- låst journal ved samtidig bruk
- manglende kontroll på
- ventelister
- henvisninger
- meldinger til eksterne
- legemiddeladministrasjon
Tilsynet viste også at innføring av Helseplattformen forutsetter samarbeid mellom flere aktører for få til endringer. St. Olavs hospital er avhengig av bidrag fra Helse Midt-Norge RHF for å redusere risikoen ved bruk av Helseplattformen, og rettingen må foregå i samarbeid med Helseplattformen AS.
Vi vurderer at trygg bruk av løsningen ved St. Olavs hospital er avgjørende for at flere virksomheter i spesialisthelsetjenesten kan ta den i bruk.