Hopp til hovedinnhold

Statens helsetilsyn viser til høringsnotat med forslag om videreføring av midlertidige regler i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina. Våre innspill er knyttet til de områder hvor vi har tilsynsansvar, nemlig helse- og omsorgstjenestene, barnevernstjenestene og sosialtjenestene. Vi merker oss at adgangen til å gjøre midlertidige endringer innen helse- og barnevernslovgivningen gjelder hele befolkningen, og at regelverket åpner for unntak fra rettigheter som er grunnleggende for å sikre befolkningen trygge og forsvarlige tjenester.

Presset på både helsetjenester og andre viktige velferdstjenester øker. Blant annet beskrives det i Helsepersonellkommisjonens innstilling "Tid for handling" NOU 2023:4 et merkbart større press på personellet i helse- og omsorgstjenestene de seneste årene. Norge står, i likhet med andre land, overfor store utfordringer med tilgang på personell.

Helsetilsynets utgangspunkt er at det er de kommunale tjenestenes ansvar å til enhver tid gjøre forsvarlighetsvurderinger med utgangspunkt i de gjeldende rammebetingelsene. Kommunene og de regionale helseforetakene plikter å tilby nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester til befolkningen jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og spesialisthelsetjenesteloven § 2-1. I Helsedirektoratets nasjonale veileder «Koronavirus – beslutninger og anbefalinger» presiseres det at begrepene «nødvendig» og «forsvarlig» er rettslige standarder hvis innhold kan endre seg basert på forhold som tilgang på ressurser, personell, kompetanse, utstyr og andre rammebetingelser. Hva som regnes for «nødvendige» og «forsvarlige» tjenester vil derfor kunne være annerledes i en krisesituasjon enn i en normalsituasjon. En reduksjon i tjenester kan i unntakssituasjoner forsvares så lenge tjenestene ikke blir uforsvarlige.

Rettighetene i de ulike velferdssektorene er ment å sikre nødvendige og kvalitetsmessig gode tjenester til befolkningen. Når myndighetene innfører midlertidige ordninger som åpner opp for unntak, er det viktig med kriterier for når unntakene kan settes i kraft og når de skal trekkes tilbake. Helsetilsynet viser til koronakommisjonens delrapport 2 der det konkluderes med at kommunene «la litt på» de statlige smitteverntiltakene. Den lokale tiltaksbyrden ble dermed tyngre enn det statlige myndigheter hadde ment. Når vi nå nok en gang befinner oss i en situasjon der tjenestene kan bli utfordret, er det viktig at innslagspunktet for når de foreslåtte midlertidige endringene skal benyttes er tydelig, og tilsvarende for opphør av midlertidige unntak. Her vil også de ulike statsforvalterne være viktige som både veileder for kommunene, og kontrollør av kommunenes beslutninger.  En varig reduksjon i befolkningens rettigheter må komme som følge av andre prosesser og påfølgende lovendring. 

Departementet ber om høringsinstansenes syn på unntak fra retten til å stå på liste hos en fastlege. Helsetilsynet anerkjenner de utfordringene et stort antall fordrevne fra Ukraina vil legge, og allerede legger, på en fastlegeordning med knappe ressurser. De seneste årene har det vært tydelige utfordringer i fastlegeordningen, blant annet knyttet til rekruttering av nye fastleger (NOU 2023:4).

Vi ser at en stor flyktningstrøm i tiden fremover vil kunne presse fastlegeordningen ytterligere og hindre kommunen i å utøve sine lovpålagte plikter. Samtidig er retten til allmennlegetjenester en av flere lovpålagte tjenester som må være til stede for at kommunen skal kunne tilby nødvendige helse- og omsorgstjenester. Helsetilsynet mener et unntak fra retten til å stå på liste hos en fastlege kan være et virkemiddel i en ekstraordinær situasjon, slik at kommunene får rom til å organisere allmennlegetjenester til befolkningen slik den anser det hensiktsmessig.

Dagens sikkerhetspolitiske situasjon er preget av stor usikkerhet og det er potensiale for et stort antall flyktninger til Norge i tiden som kommer. Dette vil legge ytterligere press på kommunenes helse- og velferdstjenester. Sett i sammenheng med kommunenes plikt til å opprettholde beredskap i ekstraordinære situasjoner støtter Helsetilsynet videreføringen av midlertidige endringer i lovverket.

 

Med hilsen

Heidi Merete Rudi etter fullmakt
ass. direktør

Marthe Grue
seniorrådgiver
 

 

                                       

Brevet er godkjent elektronisk og sendes derfor uten underskrift

 

Saksbehandler: Marthe Grue, tlf. 21529893