Høringssvar – forslag til endringer i markedsføringsloven
Fra: | Statens helsetilsyn |
---|---|
Til: | Barne- og familiedepartementet |
Dato: | 17.12.2024 |
Vår ref.: | 2024/3069-4, 2A NIR |
Deres ref.: | 24/4139 |
Vi viser til departementets høring om utkast til endringer i markedsføringsloven som gjelder barns forbrukervern i digitale medier med frist 6. januar 2025.
Vårt mandat som tilsynsmyndighet er bidra til å styrke sikkerheten og kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten og befolkningens tillit til helsepersonell og helse- og omsorgstjenesten, jf. lov om statlig tilsyn med helse- og omsorgstjenesten mv. (helsetilsynsloven). Vår høringsuttalelse tar utgangspunkt i dette.
På bakgrunn av våre tilsynsområder vil vi kun omtale forslaget som er knyttet til forbud av markedsføring av kosmetiske inngrep i sosiale medier og spill (hvor gjeldende rett er omtalt i punkt 3.3 i høringsutkastet).
Statens helsetilsyn er positive til forslaget.
Som også departementet påpeker, kan det være en overlapp mellom ny § 21 a (den nye foreslåtte bestemmelsen) og forskrift om markedsføring av kosmetiske inngrep (forskriften). Denne forskriften har en egen bestemmelse i § 4 annet ledd som sier at:
«Markedsføringen skal ikke utformes slik at den kan oppfattes av barn under 18 år å være rettet mot deres aldersgruppe. Markedsføringen skal heller ikke utformes på en måte som bidrar til kroppspress hos barn».
Det er statsforvalteren og Statens helsetilsyn som fører tilsyn med markedsføring av kosmetiske inngrep, jf. forskriften § 9.
Det fremgår av forskriften § 2 at forskriften gjelder annonsering og markedsføring av enhver art og i ethvert medium. Forskriftens virkeområde er derfor videre enn virkeområdet for den foreslåtte bestemmelsen som bare gjelder forbud om markedsføring i sosiale medier og spill.
Statens helsetilsyn mener likevel den nye foreslåtte bestemmelsen vil være mer effektiv å håndheve. Vi viser til at forskriften som Statsforvalterne og Statens helsetilsyn har ansvar for, kun gjelder for helsepersonell og virksomheter som yter helsehjelp i riket. Den nye foreslåtte bestemmelsen vil gjelde for alle aktører, for eksempel også influensere, som vi erfarer også markedsfører kosmetiske inngrep. Statens helsetilsyn har også svært begrensede reaksjonsmuligheter ved brudd på forskriften. Vi har mulighet til å pålegge retting av markedsføring, jf. helsetilsynsloven § 8 første ledd, men har for øvrig ingen økonomiske sanksjoner, slik Forbrukertilsynet har. I tillegg antar vi at markedsføring av kosmetiske inngrep i sosiale medier og spill er egnet til å nå en stor gruppe barn under 18 år.
På bakgrunn av overlappen mellom den nye foreslåtte bestemmelsen og forskriften § 4 annet ledd, ber vi departementet avklare hvilken sektor som skal ha hovedansvar for tilsyn med markedsføring av kosmetiske inngrep rettet mot barn.
Med hilsen
Sjur Lehmann
direktør
Nina Ramnefjell
seniorrådgiver
Saksbehandler: seniorrådgiver Nina Ramnefjell, tlf. 21 52 99 09