Hopp til hovedinnhold

Statens helsetilsyn viser til høringsbrevet av 25. september 2024, med frist 6. januar 2025, med forslag til endringer i reglene om taushetsplikt i helsepersonelloven og pasientjournalloven mv.

En lovfesting av at helsepersonell kan få direkte tilgang til relevante og nødvendige helseopplysninger i andre virksomheters journalsystemer, og å forenkle og utvide adgangen til å bruke opplysninger om andre pasienter i behandlingen av egne pasienter, vil etter vårt syn kunne bidra til å styrke sikkerheten og kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten. Det er imidlertid viktig å sikre at dette skjer innenfor strenge rammer for personvern og informasjonssikkerhet, slik at pasientenes rettigheter ivaretas. Vi mener det er tatt hensyn til dette gjennom «snokeforbudet», kravet til logging og etterfølgende kontroll, at virksomheten skal ha gode rutiner for tilgangsstyring og at pasientene har rett til å motsette seg tilgjengeliggjøring av helseopplysninger til helsehjelpsformål.

Vi støtter forslaget om å presisere hovedregelen om taushetsplikt og inkludere forbudet mot urettmessig tilegnelse av helseopplysninger i samme bestemmelse. Vi støtter også utvidelsen av unntakene fra taushetsplikten, spesielt for undervisningsformål og kvalitetsforbedring. Dette vil kunne bidra til bedre opplæring og kvalitet i helsetjenestene. Vi viser særlig til den foreslåtte bestemmelsen i ny § 26 bokstav c) om at taushetsplikten etter § 21 ikke er til hinder for at opplysninger gjøres tilgjengelig for helsepersonell som er ekstern veileder når opplysningene er nødvendige for gjennomføring av vedtak truffet av tilsynsmyndigheten jf. helsepersonelloven §§ 56 og 59. Dette forslaget vil bidra til å styrke kvaliteten på helsepersonellets forbedringsarbeid, ved å legge til rette for effektiv oppfølging og gjennomføring av faglige pålegg og begrensede autorisasjoner. Forslaget balanserer behovet for faglig oppfølging med pasientenes rett til personvern, ved å gi dem mulighet til å motsette seg deling av opplysninger.

Brudd på «snokeforbudet» er i dag omfattet av straffebestemmelsen i pasientjournalloven § 30 a, som gjelder straff for urettmessig tilegnelse av helseopplysninger. Straffebestemmelsen i pasientjournalloven § 30 a foreslås flyttet til ny § 67 a i helsepersonelloven. Etter vårt syn bidrar flyttingen av bestemmelsen til en mer logisk og oversiktlig innretning av lovverket. Helsepersonelloven regulerer i stor grad helsepersonellets oppgaver og plikter, inkludert deres individuelle ansvar for å overholde taushetsplikten. Ved å plassere straffebestemmelsen i helsepersonelloven, der også «snokeforbudet» er regulert, tydeliggjøres det at det er helsepersonellets ansvar å sikre at de ikke tilegner seg helseopplysninger urettmessig. Ved å samle bestemmelsen om «snokeforbudet» og straffebestemmelsen knyttet til dette i samme lov, kan det også bli enklere for helsepersonell å forstå og etterleve regelverket. En tydeliggjøring av straffebestemmelsen om «snokeforbudet» i helsepersonelloven, kan også bidra til å styrke tilliten til at helsepersonell behandler pasientopplysninger med den nødvendige konfidensialitet og respekt.

Vi støtter også de andre foreslåtte lovendringene i helsepersonelloven og pasientjournalloven mv, og har ingen ytterligere bemerkninger til disse.

Med hilsen

Sjur Lehmann
direktør

Runar Paulsen Fersnes
rådgiver

Juridisk saksbehandler: rådgiver Runar Paulsen Fersnes, tlf. 21 52 99 56