Oversikt over prosessens aktiviteter inkludert utpeking av tilsynslag
Forberedelser I – oppstart av tilsynet (5.1, 5.3 og 5.4)
- fastsette tilsynets tema, omfang og krav (juridiske målestokker)
- fastsette hvilke organisasjonsenheter tilsynet skal omfatte
- peke ut revisjonsleder og velge revisorer
- vurdere samsvar mellom tilsynets oppgaver og omfang og tilgjengelige ressurser. Ut ifra en samlet vurdering bestemme om tilsynet er gjennomførbart
- varsle tilsyn
- etablere den første kontakten med virksomheten
- innhente relevante dokumenter
Dokumentgjennomgang (5.5)
- gjennomgå aktuelle styrende dokumenter og resultatdokumenter
Forberedelser II – planlegging av tilsynsbesøket (5.6 og 5.7)
- vurdere behov for og evt. gjennomføre formøte og samtaler med pasienter/brukere/pårørende og/eller samarbeidende etater
- utarbeide program for tilsynsbesøket
- fordele oppgavene i tilsynslaget, klargjøre roller og ansvar for ev. observatør
- planlegge systematisk informasjonsinnhenting, utarbeide arbeidsdokumenter for bruk ved intervju og ved gjennomgang av resultatdokumenter
Tilsynsbesøket (5.8)
- gjennomføre informasjonsmøte hos virksomheten
- innhente, bekrefte og vurdere informasjon fra intervjuer, gjennomgang av journaler/mapper/annen resultatdokumentasjon og ev. befaring og stikkprøver
- vurdere informasjon om de faktiske forhold opp mot kravene
- (hvis mulig) trekke en foreløpig konklusjon om det foreligger lovbrudd eller ikke, om tjenestemottakerne får gode og trygge tjenester som resultat av systematisk styring
- Gjennomføre oppsummerende møte
Utarbeide, godkjenne og distribuere tilsynsrapporten (6)
- utarbeide utkast til rapport som oversendes virksomheten for bekreftelse, ev. korrigering av faktiske forhold
- ferdigstille, distribuere og godkjenne endelig rapport
Oppfølging av tilsynet (7 og 8)