Legemiddelhåndtering og -behandling
Systemrevisjon i kommunens hjemmesykepleie
I denne satsingen ble det gjennomført tre ulike aktiviteter knyttet til legemiddelhåndtering og -behandling. Hvordan kommunen ivaretok deler av legemiddelhåndteringen ble undersøkt ved hjelp av to ulike metoder. Det ble gjort ved en systemrevisjon og ved et opplegg hvor kommunen vurderte sin egen praksis ut fra et spørreskjema, et såkalt sjølmeldingstilsyn. Videre ble det også innenfor dette temaet gjennomført tilsyn med fastleger. Tilsynet er en del av Statens helsetilsyns fireårige satsing på tilsyn med tjenester til eldre 2009–2012.
Sjølmeldingstilsyn
Ved dette tilsynet skulle kommunene selv undersøke om deres egen praksis for legemiddelhåndtering oppfylte sentrale krav i regelverket. Tilsynet ble gjennomført ved at kommunen fikk tilsendt et spørreskjema som var bygd opp av utsagn med forhåndsdefinerte svaralternativer. Spørreskjema var tilpasset til bruk både i sykehjem og i hjemmetjenesten, og det skulle besvares med utgangspunkt i virksomhetens praksis på det aktuelle tidspunktet. Sammen med spørreskjemaet fulgte også fasiten, dvs. hvilke svaralternativer som var i samsvar med krav i regelverket. Virksomheten skulle bedømme egne svar ved å holde dem opp mot fasiten. Dersom kommunen ikke oppfylte kravene skulle de utarbeide en plan for å rette opp forholdet. Utfylt spørreskjema og eventuelt plan for retting skulle sendes Helsetilsynet i fylket.
Ved sjølmeldingstilsynet gikk følgende funn igjen:
- Prosedyrene for legemiddelhåndtering var ikke oppdatert og stemte derved ikke med gjeldende forskrift som trådte i kraft i 2008.
- Faglig rådgiver var ikke utpekt der virksomhetslederen selv ikke hadde til strekkelig legemiddelkompetanse.
- Meldinger om feil og nesten-feil ble ikke alltid fulgt opp og benyttet i forbedringsarbeidet.
- Vurdering av risikoområder innen legemiddelhåndteringen var ikke foretatt.
- Legemidler ble delt ut av ufaglært personell som manglet nødvendig opplæring.
- Rutinene for utdeling av legemidler sikret ikke godt nok at helsepersonellet dokumenterte at pasienten hadde tatt legemidlene.
Lenker
- Sjølmeldingstilsyn. Artikkel om metoden.
- Veiledning til Helsetilsynet i fylket om tilsyn med legemiddelhåndtering i kommunen (sjølmeldingstilsynet). Veileder utarbeidet av Statens helsetilsyn for dette tilsynet, Internserien 2/2010.
- Mer utfyllende beskrivelse av tema, hva som ble undersøkt og hva vi fant i kommunene og hos fastlegene er beskrevet på side 25–30 i
Krevende oppgaver med svak styring. Samlerapport fra tilsyn i 2010 med kommunale sosial- og helsetjenester til eldre. Rapport fra Helsetilsynet 5/2011 og i Tilsyn med kommunenes sosial- og helsetjenester til eldre i 2011 Statens helsetilsyns brev av 19.3.2012 til Helse- og omsorgsdepartementet.
Systemrevisjon i kommunens hjemmesykepleie
Målgruppen ved systemrevisjonen i kommunene var hjemmeboende eldre med behov for hjelp av hjemmesykepleien til legemiddelhåndtering. Kommunens ansvar for legemiddelhåndteringen går i korthet ut på å sørge for at ”rett pasient får rett legemiddel i rett dose til rett tid og på rett måte”.
Undertema som ble undersøkt var kommunens tiltak for å sikre:
- at det forelå oppdatert oversikt over tjenestemottakernes legemiddelbruk
- istandgjøring og utdeling av legemidler
- oppfølging av tjenestemottakerne
- samarbeid med fastlegene
Funn som ofte gikk igjen ved dette tilsynet:
- uklarheter om lederansvaret og utpeking av faglig rådgiver
- ikke god nok opplæring av personalet
- mangel på prosedyrer og journalføring for å sikre god praksis
- ledelsen hadde mangelfull kontroll med og oppfølging av risikoområder innen temaet
- samarbeidet med fastleger er i liten grad dokumentert
Lenker:
- Systemrevisjoner
- Veileder for tilsyn med kommunale hjemmesykepleietjenester til eldre som har vedtak om hjelp til legemiddelhåndtering. Veileder utarbeidet av Statens helsetilsyn for dette tilsynet, Internserien 7/2010.
- Mer utfyllende beskrivelse av tema, hva som ble undersøkt og hva vi fant i kommunene og hos fastlegene er beskrevet på side 25–30 i
Krevende oppgaver med svak styring. Samlerapport fra tilsyn i 2010 med kommunale sosial- og helsetjenester til eldre. Rapport fra Helsetilsynet 5/2011 og i Tilsyn med kommunenes sosial- og helsetjenester til eldre i 2011. Statens helsetilsyns brev av 19.3.2012 til Helse- og omsorgsdepartementet.
Tilsyn med fastleger
Generelle krav til fastleger er at de skal yte forsvarlig og omsorgsfull hjelp, ha orden i egen praksis og plikt til samarbeid med annet helsepersonell ved behov. Legemiddelbehandling faller inn under dette ansvaret. Tilsynet ble gjennomført med en metode som er tilpasset tilsyn med fastleger.
Undertemaer som ble undersøkt var:
- om fastlegen hadde en oppdatert og lett tilgjengelig oversikt over den enkelte pasients legemidler
- om fastlegen hadde ordninger for systematisk oppfølging av legemiddelbehandlingen, inkludert om det var gitt nødvendig informasjon til pasienten
- samarbeid med hjemmesykepleien og apotek
Det ble gjennomført tilsyn hos en ytterst liten andel av landets fastleger, hos bare tre ble det funnet at aktuelle lovkrav ikke var oppfylt. Det dreide seg om mangelfulle journalopplysninger om dosering og videre kontroller av behandling med warfarin (Marevan) og at pasientens legemidler ikke fantes i en lett tilgjengelig oversikt i journalen.
Lenker
- Fastlegetilsyn. Artikkel om metodikken.
- Veileder for tilsyn med fastlegens legemiddelbehandling av eldre som mottar helse- og omsorgstjenester Vedlegg Bakgrunnsstoff om multidoseordningen.
Internserien 5/2010 (pdf) - Krevende oppgaver med svak styring. Samlerapport fra tilsyn i 2010 med kommunale sosial- og helsetjenester til eldre. Rapport fra Helsetilsynet 5/2011. Utfyllende beskrivelse av tema, hva som ble undersøkt og hva vi fant i kommunene og hos fastlegene er beskrevet på side 18–24