Hopp til hovedinnhold

Statsforvalteren gjennomførte tilsyn med Tvedestrand kommune og besøkte i den forbindelse Nav Øst i Agder fra 11.04.2024 til 22.04.2024. Vi undersøkte om Tvedestrand kommune/Nav Øst i Agder sørger for at tjenesten økonomisk rådgivning blir gitt til personer i en vanskelig økonomisk situasjon,  blir utført i samsvar med aktuelle lovkrav slik at brukerne får trygge og gode tjenester.

Tilsynet ble gjennomført som del av et landsomfattende tilsyn initiert av Statens helsetilsyn.

Statsforvalterens konklusjon:

Det ble ikke avdekket lovbrudd under tilsynet. Tilsynet er derfor avsluttet.

Vi ba om at eventuelle kommentarer/innsigelser til faktagrunnlaget skulle sendes Statsforvalteren innen 24.09.24. Kommunen/Nav kontoret hadde ingen kommentarer til den foreløpige rapporten.

1.  Tilsynets tema og omfang

I dette kapittelet beskriver vi hva som ble undersøkt i tilsynet.

Statsforvalteren har undersøkt og vurdert om tjenesten økonomisk rådgivning til personer i en vanskelig økonomisk situasjon er forsvarlig. 

Statsforvalteren har undersøkt om:

  • Nav-kontoret gjør tjenesten økonomisk rådgivning tilgjengelig
  • Nav-kontoret fatter skriftlig vedtak om tjenesten og starter opp tjenesten til riktig tid
  • Nav-kontoret sørger for en forsvarlig oppfølging av tjenesten økonomisk rådgivning

Statsforvalterens tilsyn er gjennomført som en systemrevisjon. Det betyr at Statsforvalteren har ført tilsyn med hvordan kommunen gjennom styring og ledelse oppfyller kravene til forsvarlig økonomisk rådgivning.

Brukerens meninger om og erfaringer med tjenestetilbudet i kommunen er viktig informasjon for tilsynsmyndighetene. Statsforvalteren har derfor hatt samtale med et utvalg brukere i dette tilsynet.

2.  Aktuelt lovgrunnlag for tilsynet

Statsforvalteren har myndighet til å føre tilsyn med kommunens oppfyllelse av plikter etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven), jf. sosialtjenesteloven § 9. Etter bestemmelsen kan det også føres tilsyn med kommunens internkontroll med plikter etter kapittel 4, jf. lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) § 25-1.

Et tilsyn er en kontroll av om virksomheten er i samsvar med lov- og forskriftsbestemmelser. Nedenfor gis det en beskrivelse av lovkravene som ble lagt til grunn i tilsynet.

Krav til forsvarlig tilgjengelighet til tjenesten

Nav-kontoret gjør tjenesten økonomisk rådgivning tilgjengelig, se sosialtjenesteloven §§ 17, 4, forvaltningsloven § 11 og kommuneloven § 25-1.

Kravet innebærer at kommunen ved Nav-kontoret

  • identifiserer personers mulige behov for økonomisk rådgivning
  • ikke avviser personer med mulig behov for økonomisk rådgivning ved å henvise til Økonomi- og gjeldsrådgivningstelefonen i Nav eller andre aktører
  • gir personer med mulig behov for økonomisk rådgivning tilpasset informasjon ut fra personens forutsetninger og behov, slik at de blir i stand til å søke om tjenesten
  • nedtegner og dokumenterer muntlige søknader om økonomisk rådgivning

Krav til forsvarlig beslutning og oppstart av tjenesten

Nav-kontoret fatter skriftlig vedtak om tjenesten og starter opp tjenesten i riktig tid, se Sosialtjenesteloven §§ 17, 4, 41, 42, 43 forvaltningsloven §§ 17 og 23, og kommuneloven § 25-1.

Kravet innebærer at kommunen ved Nav-kontoret

  • gir brukeren mulighet til samtale om sitt behov før det fattes vedtak
  • fatter skriftlige vedtak om økonomisk rådgivning
  • setter frist for oppstart av tjenesten i vedtaket, ut fra brukerens behov og om saken haster
  • starter tjenesten ut fra brukerens behov og om saken haster

Krav til forsvarlig oppfølging

Nav-kontoret sørger for en forsvarlig oppfølging av tjenesten økonomisk rådgivning., Sosialtjenesteloven §§, 17, 4 og 42, kommuneloven § 25-1 forvaltningsloven §§ 17.

Kravet innebærer at kommunen ved Nav-kontoret

  • gir brukeren tilbud om samtaler under oppfølgingen
  • kartlegger brukerens økonomiske forhold, det vil si inntekter, utgifter, eiendeler/ og gjeld, og om brukeren har prioritert bort nødvendige utgifter
  • kartlegger særskilte utgifter til barn, når brukeren har forsørgeransvar
  • kartlegger om andre forhold i brukerens livssituasjon kan påvirke valg av tiltak i den økonomiske rådgivningen
  • kartlegger i samarbeid med brukeren
  • utformer tiltakene i samarbeid med brukeren
  • tilbyr økonomisk rådgivning for ulike typer av økonomiske problemer med ulik alvorlighetsgrad
  • dokumenterer opplysninger som kommer fram i oppfølgingen, slik at opplysningene kan kontrolleres og etterprøves, og for å sikre kontinuitet i tjenesten

Krav til styring og ledelse

Krav til ledelse, organisering og styring er viktige elementer i kommunens ansvar for å tilby og yte forsvarlige tjenester. God styring og ledelse bidrar til at brukerne får oppfylt sine rettigheter. Det kan derfor være stor risiko for svikt i tjenesteytingen hvis kommunen ikke har tilstrekkelig styring med kvaliteten på tjenestene. Svikten kan få store konsekvenser for den enkelte bruker.

I sosialtjenesteloven § 5 vises det til at kommunen skal ha internkontroll etter reglene i kommuneloven § 25-1. Styringssystemet skal tilpasses virksomhetens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold, og ha det omfang som er nødvendig.

3.  Beskrivelse av faktagrunnlaget

Her gjøres det rede for hvordan virksomhetens aktuelle tjenester fungerer, inkludert virksomhetens tiltak for å sørge for at kravene til kvalitet og sikkerhet for tjenestemottakerne blir overholdt.

KOSTRA tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for 2023 viser at det var en økning på 30 % på antall  sosialhjelpstilfeller i Nav Øst i Agder fra 2022 til 2023. For hele landet var denne økningen på 16,4 %  (SSB).

Beskrivelse av virksomhetens organisering

Nav Øst i Agder ble etablert i januar 2022, og Tvedestrand ble vertskommune for tre andre kommuner (Gjerstad, Vegårshei, Froland). All myndighet på sosialtjenesteområdet er delegert fra disse tre kommunene til kommunedirektør i Tvedestrand, og myndigheten er videredelegert til Nav leder. I tillegg har de også ansvaret for de statlige oppgavene fra Nav Åmli. Det er egne lokasjoner (Nav kontor) i hver kommune i vertskommunesamarbeidet. Det var til sammen 17.306 innbyggere i disse fire kommunene per 1. kvartal 2024 (SSB).

Tvedestrand kommune er organisert med kommunedirektør og fire tjenesteområder med hver sin sektorleder. Nav er lagt til sektor Velferd, psykisk helse og habilitering.

Nav Øst i Agder er organisert med en Nav leder, og følgende tre team med hver sin teamleder: Team Oppfølging, Team Arbeid, Team Kvalifisering. Økonomi- og gjeldsrådgivere tilhører Team Oppfølging.

Det er to gjeldsrådgivere (en i 70 % stilling og annen i 100 % stilling) ved Nav kontoret. I tillegg har kontoret inngått avtale med Arendal kommune/Nav Arendal om kjøp av to ansatte fra «Ressurssenter økonomi og gjeldsrådgivning» med til sammen 40 % stilling til gjeldsrådgivning. I praksis kommer de to innleide gjeldsrådgiverne til Nav Øst i Agder en dag i uka.

Nav Øst i Agder har mal for kartlegging og rutinebeskrivelse for tjenester etter sosialtjenesteloven. Eksempler på det er:

  • Kartlegging og enkel økonomisk rådgivning nivå 1
  • Informasjon om sosiale tjenester på kommunens nettside
  • Veiledningssenter (oppgaver – beskrivelse/tiltak – ansvar)
  • Veiledningssenter – kommunale ytelser (blant annet informasjon, råd og veiledning)
  • Rutine for råd og veiledning økonomi og gjeld
  • Informasjon i Modia til arbeidssøkere
  • Grensesnitt og rutiner ved overføring av brukere mellom veiledere
  • Rutine og oppfølging om ubetalte fakturaer og restanser kommunale lån
  • Søknadsskjema om økonomisk rådgivning
  • Skjema om fullmakt til Nav
  • Sjekkliste for en gjeldssak
  • Skjema Internkontroll Nav Øst i Agder
  • Trinnene i nivå 2/budsjettjobbing
  • Trinnene i en økonomi- og gjeldssak

Nav kontoret har en møtestruktur for interne og eksterne møter. Eksempler på møter ved kontoret der sosiale tjenester er tema: Fagmøte sosial to ganger i uka, fagmøter for økonomi- og gjeldsrådgivere en gang i uka og arbeidsverksted for gjeldsrådgivere en gang per måned. Ekspertsamling for gjeldsrådgivere en til to ganger per år. På alle disse møtene kan veiledere ta opp saker til drøfting, i tillegg til at saker drøftes ved behov. Det er faste opplæringsbolker for hele kontoret to ganger per uke fra mai til november.

Nav leder og sektorleder har møte en gang per måned, partnerskapsmøter en gang per år og  strategimøte med alle samarbeidskommuner en gang per år. Statusmøter med Nav leder, Nav direktør, kommunedirektør og sektorleder gjennomføres to til tre ganger per år. Det er faste møter med kontaktpersoner for Nav-samarbeidet i alle samarbeidskommuner 6 ganger per år.

Ved Nav Øst i Agder er det kjent hvem som har myndighet til å fatte vedtak etter sosialtjenesteloven,  og hvem som har ansvar for å godkjenne vedtakene. 

Tilgjengelige tjenester 

Kontoret har egen «Rutine for råd og veiledning økonomi og gjeld» der det står at alle veiledere skal ha fokus på økonomi i samtale med brukere uavhengig av saksfelt den enkelte jobber med. Ved Nav Øst i Agder er de opptatt av å identifisere personers mulige behov for økonomisk rådgivning, alt fra enklere rådgivning til gjeldsrådgivning. Ansatte forteller oss at de får henvendelser gjennom ulike kanaler, som f eks i søknader, digital post, eller ved muntlige henvendelser. De avviser ikke personer med mulig behov for økonomisk rådgivning ved å henvise til Økonomi- og gjeldsrådgivningstelefonen i Nav, eller andre aktører. Brukerne vi snakket med fortalte at de får hjelp med gjeldsrådgivning på Nav når de tar kontakt.

Ved kontoret er de opptatt av å fange opp aktuelle brukere som kan være i sårbare overganger, slik som overgang fra sykepenger til arbeidsavklaringspenger, endringer i familiesituasjon og samlivsbrudd. Ansatte fortalte at det var fokus på tjenesten ved kontoret, og de fikk bla henvendelser fra samarbeidspartnere om brukere som trengte slike tjenester.

Ansatte er opptatt av at de skal gi informasjon om økonomisk rådgivning til personer med mulig behov for denne tjenesten. De bruker tolk ved behov. Videre at de informerer om tjenesten, slik at den enkelte bruker forstår hva det betyr i praksis. Ved saksgjennomgang så vi eksempler på henvendelser i papirform, digitalt, på telefon og ved personlig oppmøte. Alt ble registrert inn i fagsystemet og behandlet på vanlig måte. Muntlige søknader ble også registrert som søknad, og ved saksgjennomgang så vi flere eksempler på det.

Det er en intern møtestruktur ved kontoret. I flere av møtene er det mulig å drøfte aktuelle problemstillinger. 

Beslutning og oppstart

Ansatte fortalte at de gir brukeren mulighet til samtale om sitt behov før det fattes vedtak etter sosialtjenesteloven § 17. Dette bekreftet brukerne vi snakket med, og vi så det også ved gjennomgang av saker. Ansatte fortalte at de hadde god erfaring med å avtale fysiske møter med brukere. I et slikt møte kunne ansatt og bruker bli enige om hva bruker trengte av økonomisk rådgivning og hvordan de skulle samarbeide videre.

I kontorets «Rutine for råd og veiledning økonomi og gjeld» står det at det skal fattes vedtak på nivå 2 og 3. Ved saksgjennomgang så vi at det ble fattet skriftlig vedtak om økonomisk rådgivning nivå 2 eller 3, men ikke for økonomisk rådgivning på nivå 1.

Det settes ikke frist for oppstart av tjenesten i selve vedtaket om gjeldsrådgivning, men ved gjennomgang av saker så vi at tjenesten startet opp raskt. Tjenesten starter opp ut fra brukers behov og om saken haster. Det er kort ventetid for tjenesten, oftest bare noen få dager. Brukerne vi snakket med ga uttrykk for at de fikk hjelp raskt, og at hjelpen var nyttig.

Vi så eksempler på saker der behovet for økonomisk rådgivning på nivå 1 var identifisert, men så stod det ikke noe mer i saken.

Oppfølging

Ansatte og ledere fortalte at de ga brukere tilbud om samtale, ofte fysiske møter. De kartlegger brukernes økonomiske forhold slik som: inntekter, utgifter, inkludert utgifter til barn, eiendeler, gjeld og om brukeren har prioritert bort nødvendige utgifter på grunn av dårlig økonomi. Nav har fokus på barnas situasjon i barnefamilier de følger opp.

Ved gjennomgang av saksdokumenter og i samtale med brukere fikk vi bekreftet at brukere fikk snakke om sin situasjon både ved oppstart og underveis i oppfølgingen fra Nav. Brukere bekreftet at de kan ringe på direkte telefon til sin saksbehandler innen økonomisk rådgivning, og at det var viktig for fremdrift i sin egen sak.

Ansatte og ledere fortalte at de kartlegger om andre forhold i brukerens livssituasjon kan påvirke valg av tiltak i den økonomiske rådgivningen, f eks helseproblemer. I intervju med ansatte fortalte de at kartlegging skjer i samarbeid med brukeren, så langt det er mulig utfra brukers livssituasjon. Videre at de tilbyr økonomisk rådgivning av ulik alvorlighetsgrad. Vi så eksempler på det ved gjennomgang av saksmapper. Brukere fortalte også om ulike typer av økonomiske problemer/alvorlighetsgrad.

Ansatte fortalte at de ga tjenesten til flere enn det som fremkom av journalnotat, blant annet økonomisk rådgivning på nivå 1. Vi så eksempler på notat i sak om kontakt/hjelp også på nivå 1 uten at det var fattet vedtak etter sosialtjenesteloven § 17. I dokumentgjennomgang så vi eksempler på at tjenesten var gitt også på nivå 1. Ved dokumentgjennomgang så vi at brukere fikk oppfølging av saker på nivå 2 og 3. Brukerne vi snakket med sa at de fikk økonomisk rådgivning fra Nav når de trengte det. De var fornøyde med oppfølgingen de fikk. Alle nevnte at de ble sett og hørt av ansatte på Nav.  

Brukernes tilbakemeldinger

Vi snakket med fem brukere hver for seg i ca 30 minutter. Alle brukerne vi snakket med fortalte at de hadde fått relevant informasjon om denne tjenesten, og at de ble sett og hørt av ansatte på Nav. Videre bekreftet de at kartlegging gjøres i samarbeid med ansatt på Nav. Brukere ga uttrykk for at de ble involvert i sin egen sak og fikk personlig oppfølging fra Nav. Videre fortalte de at det gjøres avtaler om oppfølging fra gang til gang, og at det fungerte. De fikk direkte telefonnummer til sin kontaktperson og det fungerte bra. Brukere sa at de fikk god og rask hjelp med økonomisk rådgivning og at de hadde god nytte av hjelpen.

4.  Vurdering av faktagrunnlaget opp mot aktuelt lovgrunnlag

I dette kapittelet vurderer vi fakta i kapittel 3 opp mot lovbestemmelsene i kapittel 2.

Tilgjengelige tjenester

Nav Øst i Agder har laget egen rutine knyttet til økonomisk rådgivning. Rutinen er kjent blant de ansatte ved kontoret og brukes. Både ledere og ansatte ved kontoret er opptatt av at denne tjenesten skal være tilgjengelig for personer som trenger slik hjelp uavhengig om de mottar statlige eller kommunale tjenester fra Nav kontoret.

Det er fagmøter hvor det er mulig å drøfte saker, og det er med å sikre at aktuelle brukere blir fanget opp og får tilbud om denne tjenesten. Brukerne ga uttrykk for at de fikk tjenesten.

Statsforvalteren vurderer at praksis er i tråd med etablert rutine, og at personer med mulige behov for tjenesten blir identifisert.

Beslutning og oppstart

Det settes ikke frist i vedtak for oppstart av tjenesten. Det er likevel kort tid fra behovet er meldt til tjenesten gis, og Statsforvalteren vurderer at tjenesten er forsvarlig. Det gis hjelp utfra behov og hastegrad. Vedtakene gir en kortfattet oversikt over faktum i saken og avtalen mellom bruker og Nav for videre samarbeid. Ansatte fortalte at de har god dialog internt for å drøfte saker, også med gjeldsrådgiverne. De er kjent med når en sak skal behandles av veileder og når gjeldsrådgiver skal kobles på saken. Brukerne sa at de fikk hjelp raskt, og at hjelpen var nyttig.

Retten til vedtak gjelder for alle nivå av økonomisk rådgivning. Statsforvalteren vurderer at rutinen som omhandler når det skal fattes vedtak må justeres, slik at det også omfatter økonomisk rådgivning på nivå 1. Ved gjennomgang av saker så vi at brukere fikk denne tjenesten på nivå 1, selv om det ikke var fattet vedtak. Statsforvalteren vurderer derfor at praksis ved kontoret sikrer at tjenesten blir gitt på alle nivå.

Oppfølging

Både ansatte og brukere bekrefter at de samarbeider om kartlegging av brukerens situasjon, og oppdaterer opplysningene når situasjon hos brukeren endrer seg. Statsforvalteren vurderer at Nav kartlegger brukers situasjon. Nav har rutiner og skjema til hjelp i dette arbeidet. Dette er kjent av ansatte og brukes.

Ansatte bekrefter at de gir tilpassede tiltak i den økonomiske rådgivningen utfra brukerens forutsetninger og behov. Ved dokumentgjennomgang så vi eksempler på at Nav involverte bruker i oppfølgingen.

Journalnotat på nivå 1 saker var mangelfullt ved at det ikke kom frem i journalnotat hvordan saken ble fulgt opp videre. Statsforvalteren vurderer at dette kan forbedres.

Ved dokumentgjennomgang fant vi journalnotat som kom fram i oppfølgingen på nivå 2 og 3 saker, slik at opplysningene kan kontrolleres og etterprøves, og det er lettere å sikre kontinuitet i tjenesten. Selv om det er forbedringspunkt knyttet til journalnotat på nivå 1 saker, vurderer Statsforvalteren at oppfølgingen er forsvarlig.

Styring og ledelse

I virksomhetsplan for 2024 står det blant annet at alle team på Nav Øst i Agder skal ha fokus på råd og veiledning. Videre at barne- og familiefokus skal være en del av all saksbehandling.

Nav leder er med i alle fagmøtene med gjeldsrådgivere, og rutiner på saksfeltet er kjent for hele kontoret. Tema som gjelder økonomisk rådgivning er løftet fram i flere møter for hele kontoret, for å få frem betydningen av å fange opp mulige behov hos brukere. De har sett et økende behov for

denne tjenesten siste årene, og dette er også kommunisert ut til alle kommunene i vertskommunesamarbeidet. Statsforvalteren vurderer at ledelsen tar aktive grep for å gjøre denne tjenesten kjent for alle, også de som ikke allerede er i kontakt med Nav og samarbeidspartnere.

Det er jevnlig rapportering til sektorleder i kommunen om sosiale tjenester, inkludert tjenesten økonomisk rådgivning. Kommunen har en møtestruktur for sektorleder og avdelingsledere der Nav leder deltar: sektormøte, avdelingsledermøte, rapporteringsmøte, internkontrollmøte. Statsforvalteren vurderer at de ulike møtefora/møtestruktur legger til rette for nødvendig informasjonsflyt og styring av tjenesten.

Det er laget eget skjema til bruk for internkontroll. Nav har rutine der de annen hver måned blant annet kontrollerer fem vilkårlige saker/vedtak etter sosialtjenesteloven § 17. Teamleder informerer Nav leder om funn og tiltak som settes inn for å rette opp i eventuelle feil. Rutinen for økonomisk rådgivning omfatter ikke saker etter nivå 1. Etter Statsforvalterens vurdering bør dette justeres, slik at internkontrollen også fanger opp slike saker.

Statsforvalteren vurderer at Nav har møtestruktur internt ved kontoret og til kommuneledelsen som kan fange opp svikt i tjenesten. Videre er det internkontroll ved Nav, der leder blir informert om evt svikt og hva som planlegges å gjøre av forbedringer.

5.  Statsforvalterens konklusjon

Her presenterer vi konklusjonen av vår undersøkelse, basert på vurderingene i kapittel 4.

Det ble ikke avdekket lovbrudd under tilsynet. Tilsynet er derfor avsluttet.

Endelig rapport oversendes Statens helsetilsyn for publisering på www.helsetilsynet.no.

 

Med hilsen

Aase Aamland (e.f.)
avdelingsdirektør

Birthe Guttormsen
seniorrådgiver

Dokumentet er elektronisk godkjent

 

 

Vedlegg: Gjennomføring av tilsynet

I dette vedlegget omtaler vi hvordan tilsynet ble gjennomført, og hvem som deltok.

Varsel om tilsynet ble sendt 20.02.2024.

Tilsynsbesøket ble gjennomført ved Tvedestrand kommune/Nav Øst i Agder, og innledet med et kort informasjonsmøte 11.04.2024. Oppsummerende møte med gjennomgang av funn ble avholdt 22.04.2024.

En del dokumenter var tilsendt og gjennomgått på forhånd, mens andre dokumenter ble mottatt og gjennomgått i løpet av tilsynsbesøket. Følgende dokumenter ble gjennomgått og vurdert som relevante for tilsynet:

  • Skjema for egenrapportering fra Nav Øst i Agder i forbindelse med tilsynet
  • De 20 siste vedtakene om økonomisk rådgivning og de siste 20 vedtakene om økonomisk stønad. Brukerne skal ha mottatt tjenestene i løpet av perioden fra kommunen mottok varsel om tilsyn, og ett år tilbake i tid
  • Organisasjonskart kommunen
  • Organisasjonskart ledergruppa Tvedestrand kommune
  • Organisasjonskart Nav Øst i Agder
  • Oversikt ansatte Nav Øst i Agder
  • Årsberetning fellesdel Nav Øst i Agder, Årsberetning Froland Nav Øst i Agder, Årsberetning Gjerstad Nav Øst i Agder, Årsberetning Tvedestrand Nav Øst i Agder, Årsberetning Vegårshei Nav Øst i Agder
  • Eksempel på tertialrapport til kommunene
  • Virksomhetsplan 2024, Årshjul Nav Øst i Agder
  • Referat fra partnerskapsmøte 2023 og 2024
  • Møtestruktur i Nav Øst i Agder og kommunenivå hvor sosiale tjenester er tema
  • Oversikt over risiko områder ved Nav Øst i Agder, og forslag til tiltaksplan
  • Delegasjon av myndighet til Nav leder
  • Rollebeskrivelse fagansvarlig sosial ved Nav Øst i Agder
  • Samarbeids- og vertskommuneavtale datert 15.01.2024 mellom Tvedestrand og kommunene Gjerstad, Vegårshei, Froland
  • Partnerskapsavtale mellom Tvedestrand kommune og Nav Agder datert 15.03.2024
  • Registrere avvik i kommunalt system QM+
  • Skjema til bruk ved internkontroll av vedtak ved Nav Øst i Agder
  • Rutine for samarbeid mellom barneverntjenesten og Nav
  • Oversikt over fagsystem som brukes
  • Veiledningssenter – kommunale ytelser
  • Informasjon i Modia til arbeidssøkere
  • Informasjon om blant annet økonomi- og gjeldsrådgivning på kommunens nettside
  • Søknadsskjema om økonomisk rådgivning
  • Rutine for råd og veiledning økonomi og gjeld
  • Sjekkliste for en gjeldssak
  • Rutine og oppfølging av ubetalte fakturaer og restanser kommunale lån
  • Skjema fullmakt for tjenesten om økonomi- og gjeldsrådgivning
  • Skjema kartlegging og enkel økonomisk rådgivning nivå 1
  • Skjema trinnene i nivå 2/budsjettjobbing
  • Skjema trinnene i en økonomi- og gjeldssak

Det ble valgt 21 saker etter følgende kriterier:

Brukere med forsørgeransvar og brukere under 30 år var representert i utvalget.

Noen av sakene handlet om strøm/husleierestanse, nødhjelp

  • Saker som gjaldt brukere som kun hadde fått økonomisk rådgivning
  • Saker som gjaldt brukere som kun hadde fått økonomisk stønad
  • Saker som gjaldt brukere som både hadde fått økonomisk rådgivning og økonomisk stønad

I tabellen under gir vi en oversikt over hvem som ble intervjuet, og hvem som deltok på oppsummerende møte ved tilsynsbesøket.

Ikke publisert her.

Fem brukere ble intervjuet i forbindelse med tilsynet. Flere enn de fem fikk tilbud om å snakke med tilsynet, men ønsket ikke det.

Disse deltok fra tilsynsmyndigheten:

  • seniorrådgiver, Johan Inge Misund, Statsforvalteren i Agder, revisor
  • seniorrådgiver, Heidi Svindland Sandtveit, Statsforvalteren i Agder, revisor
  • seniorrådgiver, Birthe Guttormsen, Statsforvalteren i Agder, revisjonsleder

Alle tilsynsrapporter fra dette landsomfattende tilsynet

2024-2025 Nav – økonomisk rådgivning til personer i en vanskelig livssituasjon

Søk etter tilsynsrapporter

Søk