Rapport fra tilsyn med kommunal beredskapsplikt og helseberedskap Grong kommune 2021
Oppfølging av tilsynet
Ved dette tilsynet ble det avdekt lovbrudd. Tilsynsmyndigheten har vurdert de tiltakene som er satt i verk som tilstrekkelige. Tilsynet er derfor avsluttet.
Tidspunkt for tilsynet 6.10.2021
Tilsynssted Digitalt
Kontaktperson i kommunen Tore Kirkedam
Statsforvalterens tilsynsgruppe
Dag Otto Skar, samfunnssikkerhet og beredskap, tilsynsleder Kaja Kristensen, Samfunnssikkerhet og beredskap, tilsynskoordinator, Marit Dypdal Kverkild, Fagdirektør helse- og samfunn, Siri Ramberg Stav, seniorrådgiver helse- og omsorg, Audhild Buan, juridisk seniorrådgiver helse- og omsorg
Tilsynsrapporten er godkjent av
Fylkesberedskapssjef Dag Otto Skar
Fagdirektør helse- og samfunn Marit Dypdal Kverkild
Foreløpig rapport sendt 01.11.2021
Endelig rapport sendt 26.11.2021
Kommunens frist for oppfølgingsplan 10.01.2022
1. Sammendrag
Tilsynet er gjennomført med hjemmel i lov om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven) §29, forskrift om kommunal beredskapsplikt §10 og lov om statlig tilsyn med helse- og omsorgstjenesten m.m. (helsetilsynsloven) §2.
Målet med tilsynet var å undersøke om kommunens arbeid med kommunal beredskap og helseberedskap er i samsvar med kravene til kommunal beredskapsplikt og kommunal helseberedskap.
Statsforvalterens hovedinntrykk av kommunens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap og helseberedskap, samt resultater fra tilsynet, er beskrevet under kapitel 4 i rapporten.
Statsforvalteren avdekket 1 avvik under tilsynet i Grong kommune.
2. Bakgrunn/Formål
Helseberedskap og kommunal beredskapsplikt er basert på de samme prinsippene og har et felles mål om beskyttelse av befolkningen.
Kommunene har ansvar for å utvikle trygge og robuste lokalsamfunn, og opprettholde nødvendige tjenester også når lokalsamfunnet rammes av uønskede hendelser som utfordrer kommunen, enten de forekommer i fredstid, ved sikkerhetspolitiske kriser eller i væpnet konflikt.
Tilsynet ble gjennomført med hjemmel i Sivilbeskyttelsesloven §29, forskrift om kommunal beredskapsplikt §10 og Helsetilsynsloven §2. I tillegg finnes tilsynshjemler i ulike særlover på helseberedskapsområdet.
Tilsynet skal følge bestemmelsene i kapittel 10 A i Kommuneloven.
Målet med tilsynet var å undersøke om kommunens arbeid med kommunal beredskap og helseberedskap er i samsvar med kravene i sivilbeskyttelsesloven §§14 og 15, forskrift om kommunal beredskapsplikt, helseberedskapsloven, forskrift om krav til beredskapsplanlegging, helse- og omsorgstjenesteloven, smittevernloven, folkehelseloven, forskrift om miljørettet helsevern og forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Statsforvalteren ville undersøke om kommunen, i tråd med kravene i lov og forskrift, hadde:
- En beredskapsplanlegging som bygger på risiko- og sårbarhetsanalyser av uønskede hendelser som kan inntreffe i egen kommune
- En forberedt kriseorganisasjon for håndtering av uønskede hendelser, herunder;
- en forberedt kriseledelse
- en kriseorganisasjon som kjenner egne beredskapsplaner
- om kommunen har sikker informasjonsstyring og plan for krisekommunikasjon
- om alle som har en rolle i beredskapen har fått opplæring
- om beredskapen er øvet, evaluert og oppdatert
3. Rammer for tilsynet
Tilsynet er gjennomført etter prinsippene for systemrettet tilsyn. Skriftlig revisjonsvarsel ble sendt 29.06.2021.
På grunn av pågående pandemiutbrudd ble tilsynet gjennomført digitalt 06.10.2021. Deltakerne var lokalisert på ulike kontorsteder, og kommuniserte via videokonferanse. Tilsynet ble gjennomført iht. plan, med åpningsmøte, intervju med relevante personer i kommunen samt sluttmøte. Foreløpig oppsummering og avvik ble presentert i sluttmøtet.
Denne rapporten omhandler avvik og andre inntrykk som er avdekket under revisjonen.
Avvik er manglende etterleving av krav i lov og forskrifter som kommunen har plikt til å etterleve innenfor kommunal beredskapsplikt og kommunal helseberedskap.
Vi gjør oppmerksom på at Statsforvalteren kun undersøker om kommunens arbeid med kommunal beredskap og kommunal helseberedskap er i tråd med lov og forskrift.
Tilsynet gir derfor ikke en fullstendig vurdering av kommunens arbeid med dette.
4. Hovedinntrykk
4.1 Kommunal beredskapsplikt
Grong kommune er engasjert i arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap. Kommunen synes bevisst egne risiko og sårbarheter og det jobbes bla. med sikring i forhold til flom og skred-problematikk
Kommunen skal framover oppdatere planverk, bla. kommuneplanens samfunnsdel hvor kommunens mål og strategier for arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap bør reflekteres.
Kommunen har et oversiktlig kvalitetssystem hvor beredskapsplanverket er lett tilgjengelig.
Helhetlig ROS-analyse er fra 2014 og skal revideres ifølge planstrategien. Tidspunkt for revidering var satt til 2020, men er utsatt på grunn av pandemien. Som ved forrige tilsyn i 2018 påpekes det at revidert analysen bør synliggjøre kommunens overordnede risikobilde bedre i selve rapporten.
Kommunens overordnede beredskapsplan er oppdatert. Dette må synliggjøres med oppdatert dato i planen, samt presisering av hvem som har ansvaret for oppdateringen.
Kommunens beredskapsarbeid fungerer godt i praksis, og roller/ansvar i kommunens kriseledelse oppleves tydelig. Krisestøtteverktøyet CIM har vært benyttet i pandemihåndtering og flere har fått opplæring i verktøyet.
Kommunen skal gjennomføre beredskapsøvelse i november. Kommunen har opprettet et kommunalt beredskapsråd.
4.2 Helseberedskap
Planverk og organisering
Grong kommune har utarbeidet en overordnet plan for helsemessig og sosial beredskap. Planen ble revidert i 2021. Kommunen har et psykososialt kriseteam, og det er utarbeidet diverse styringsdokumenter som beskriver teamets arbeid og ansvarsområder.
Smittevernplan for Grong og Namsskogan er fra 2018, og ble revidert i 2021. Grong kommune har underskrevet en samarbeidsavtale med Røde Kors.
Compilo er kommunens kvalitetssystem. Systemet brukes blant annet til å melde avvik og følge opp helt til avvikene er lukket.
Beredskap i enhetene
I helse- og omsorgstjenesten har avdelingslederne beredskapsansvar. Brannberedskapen i enhetene er god. De gjennomfører øvelser, og har samarbeid med brannvesenet. Under tilsynet fikk tilsynsteamet vite at kommunen skal gjennomføre en brannøvelse på sykehjemmet. Øvelsen skal gjennomføres i samarbeid med brannvesenet.
Kommunen har aggregater på institusjonene. Det er også aggregat på kommunehuset og i forbindelse med fjernvarmeanlegget. Kommunen er oppmerksom på at strømbrudd kan vare over lengre tid, og har planlagt beredskap i forbindelse med dette.
Kommunen har et medikamentlager på sykehjemmet, og samarbeider med nabokommunene om medikamenter når det er behov for det. Som en del av beredskapen i tilfelle atomulykke, har kommunen kjøpt inn et lager med jod-tabletter.
Varsling 24 brukes av ledere og ansatte og kan videreutvikles for spesielle behov.
Kommunelegefunksjonen
Kommuneoverlegen har smittevernansvar. Han har også egen stedfortreder. Det er ikke angitt stillingsprosent for det samfunnsmedisinske arbeidet. Kommuneoverlegen har brukt 30-50% stilling under pandemien. Det er behov for å evaluere kommuneoverlegens stillingsprosent. Stillingsressurs på smittevern har oppskalert under pandemien.
Kommuneoverlegen fungerer som medisinskfaglig rådgiver for kommunen og deltar i kriseledelsen
Psykososial beredskap
Kriseteamet er tverrfaglig sammensatt med stabil bemanning. Medlemmene kalles ut i henhold til telefonkø. Teamet har ansvar for evakuerings- og pårørendesenter. Teamet ønsker gjerne å delta på øvelser, og skal være med i kommende beredskapsøvelse.
Kommunens kriseteam samarbeider med kriseteam i nabokommunene ved behov.
5. Resultater fra tilsynet
Avvik
Kommunen har en helhetlig ROS-analyse fra 2014, vedtatt i kommunestyret i april 2015. Planen er ikke oppdatert iht. krav i sivilbeskyttelsesloven § 14 og forskrift om kommunal beredskapsplikt § 6.
Utfyllende kommentar:
Analysen må oppdateres med tanke på endringer i risiko- og sårbarhetsbildet. Oppdatert analyse må forankres i kommunestyret iht. krav i forskrift om kommunal beredskapsplikt § 2.
6. Grunnlagsdokumenter
Plan/dokument |
Datert |
HELHETLIG RISIKO- OG SÅRBARHETSANALYSE 2014 |
Vedtatt i kommunestyret 23.04.2015 |
PLAN FOR KOMMUNAL KRISEHÅNDTERING |
Vedtatt i kommunestyrets møte 21. mars 2002 |
Plan for krisehåndtering telefonliste |
|
Ressursoversikt Nord-Trøndelag Sivilforsvarsdistrikt |
|
Kommunal planstrategi for Grong kommune 2020-2023 |
Vedtatt 28.05.2020 |
Kommuneplanens samfunnsdel 2014-2020 |
2014 |
SAKSPROTOKOLL - VISJON OG HOVEDMÅL FOR KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL - GRONG KOMMUNE |
04.2021 |
Kommuneplanens arealdel 2015-2030 |
11.2014 |
Samarbeidsavtale om beredskap mellom Grong kommune og Grong Røde Kors |
02.2016 |
Evaluering øvelse «sykeheim 2018» |
|
Plan for helsemessig og sosial beredskap |
Utarbeidet 2004. Revidert 2018 og 2021 |
Smittevernplan for Grong kommune |
2018 |
7. Deltakere
Navn |
Funksjon/rolle |
Virksomhet |
Åpnings møte |
Intervju |
Sluttmøte |
Borgny K. Grande |
Ordfører |
Grong kommune |
X |
X |
X |
Bjørn Ståle Aalberg |
Kommunedirektør |
Grong kommune |
X |
X |
X |
Tore Kirkedam |
Beredskapskontakt |
Grong kommune |
X |
X |
X |
Martin With Kielland |
Kommuneoverlege |
Grong kommune |
X |
X |
X |
Eyvind Gartland |
Kommunalsjef helse, pleie og omsorg |
Grong kommune |
X |
X |
X |
Lena Krane |
Avdelingsleder helsetjenesten (leder Kriseteam/POSOM-team) |
Grong kommune |
X |
X |
X |
Dag Otto Skar |
Fylkesberedskapssjef Tilsynsleder |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Kaja Korsnes Kristensen |
Seniorrådgiver beredskap Tilsynssekretær |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Marit Kverkild Dypdal |
Fagdirektør Helse og samfunn |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Siri Ramberg Stav |
Seniorrådgiver Helse og omsorg |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Audhild Buan |
Juridisk seniorrådgiver helse og omsorg |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
Steinkjer, 26.11.2021
Dag Otto Skar
Fylkesberedskapssjef
Kommunal- og justisavdelingen
Marit Dypdal Kverkild
Fagdirektør helse- og samfunn
Helse- og omsorgsavdelingen
STATSFORVALTEREN I TRØNDELAG
Postboks 2600, 7734 Steinkjer