Rapport fra tilsyn med kommunal beredskapsplikt og helseberedskap Orkland kommune 2021
Oppfølging av tilsynet
I dette tilsynet ble det ikke avdekket lovbrudd. Tilsynet er derfor avsluttet.
Tidspunkt for tilsynet 8.12.2021
Tilsynssted Digitalt
Kontaktperson i kommunen Arnt Tronvoll
Statsforvalterens tilsynsgruppe
Dag Otto Skar, samfunnssikkerhet og beredskap, tilsynsleder Kaja Kristensen, Samfunnssikkerhet og beredskap, tilsynskoordinator, Marit Dypdal Kverkild, Fagdirektør helse- og samfunn, Audhild Buan, juridisk seniorrådgiver helse- og omsorg
Tilsynsrapporten er godkjent av
Fylkesberedskapssjef Dag Otto Skar
Fagdirektør helse- og samfunn Marit Dypdal Kverkild
Foreløpig rapport sendt 20.12.2021
Endelig rapport sendt 8.2.2022
Kommunens frist for oppfølgingsplan -
1. Sammendrag
Tilsynet er gjennomført med hjemmel i lov om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven) §29, forskrift om kommunal beredskapsplikt §10 og lov om statlig tilsyn med helse- og omsorgstjenesten m.m. (helsetilsynsloven) §2.
Målet med tilsynet var å undersøke om kommunens arbeid med kommunal beredskap og helseberedskap er i samsvar med kravene til kommunal beredskapsplikt og kommunal helseberedskap.
Statsforvalterens hovedinntrykk av kommunens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap og helseberedskap, samt resultater fra tilsynet, er beskrevet under kapitel 4 i rapporten.
Statsforvalteren avdekket ingen avvik under tilsynet i Orkland kommune.
2. Bakgrunn/Formål
Helseberedskap og kommunal beredskapsplikt er basert på de samme prinsippene og har et felles mål om beskyttelse av befolkningen.
Kommunene har ansvar for å utvikle trygge og robuste lokalsamfunn, og opprettholde nødvendige tjenester også når lokalsamfunnet rammes av uønskede hendelser som utfordrer kommunen, enten de forekommer i fredstid, ved sikkerhetspolitiske kriser eller i væpnet konflikt.
Tilsynet ble gjennomført med hjemmel i Sivilbeskyttelsesloven §29, forskrift om kommunal beredskapsplikt §10 og Helsetilsynsloven §2. I tillegg finnes tilsynshjemler i ulike særlover på helseberedskapsområdet.
Tilsynet skal følge bestemmelsene i kapittel 10 A i Kommuneloven.
Målet med tilsynet var å undersøke om kommunens arbeid med kommunal beredskap og helseberedskap er i samsvar med kravene i sivilbeskyttelsesloven §§14 og 15, forskrift om kommunal beredskapsplikt, helseberedskapsloven, forskrift om krav til beredskapsplanlegging, helse- og omsorgstjenesteloven, smittevernloven, folkehelseloven, forskrift om miljørettet helsevern og forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Statsforvalteren ville undersøke om kommunen, i tråd med kravene i lov og forskrift, hadde:
- En beredskapsplanlegging som bygger på risiko- og sårbarhetsanalyser av uønskede hendelser som kan inntreffe i egen kommune
- En forberedt kriseorganisasjon for håndtering av uønskede hendelser, herunder;
- en forberedt kriseledelse
- en kriseorganisasjon som kjenner egne beredskapsplaner
- om kommunen har sikker informasjonsstyring og plan for krisekommunikasjon
- om alle som har en rolle i beredskapen har fått opplæring
- om beredskapen er øvet, evaluert og oppdatert
3. Rammer for tilsynet
Tilsynet er gjennomført etter prinsippene for systemrettet tilsyn. Skriftlig revisjonsvarsel ble sendt 29.06.2021. Dato ble endret i epost av 13.09.2021.
På grunn av pandemiutbrudd ble tilsynet gjennomført digitalt 8.12.2021. Deltakerne var lokalisert på ulike kontorsteder, og kommuniserte via videokonferanse. Tilsynet ble gjennomført iht. plan, med åpningsmøte, intervju med relevante personer i kommunen samt sluttmøte. Foreløpig oppsummering og avvik ble presentert i sluttmøtet.
Denne rapporten omhandler evt. avvik og andre inntrykk som er avdekket under revisjonen.
Avvik er manglende etterleving av krav i lov og forskrifter som kommunen har plikt til å etterleve innenfor kommunal beredskapsplikt og kommunal helseberedskap.
Vi gjør oppmerksom på at Statsforvalteren kun undersøker om kommunens arbeid med kommunal beredskap og kommunal helseberedskap er i tråd med lov og forskrift.
Tilsynet gir derfor ikke en fullstendig vurdering av kommunens arbeid med dette.
4. Hovedinntrykk
4.1 Kommunal beredskapsplikt
Kommunene Agdenes, Meldal, Orkdal og deler av Snillfjord ble slått sammen til Orkland kommune 1. januar 2020.
Orkland kommunen jobber engasjert med samfunnssikkerhet og beredskap, dette vises tydelig i organisasjonen. Kommunen har en beredskapssjef i 100 % stilling, noe som gjenspeiler seg i et helhetlig og systematisk samfunnsikkerhetsarbeid i kommunen.
Kommunens planstrategi og kommuneplanens samfunnsdel tydeliggjør en rød tråd i arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap. Kommunen bekrefter at dette skal følges opp videre i arbeidet med kommuneplanens arealdel.
Kommunen har en helhetlig ROS-analyse fra 2020. Arbeidet med analysen startet i forkant av sammenslåingen og ble ferdigstilt kort tid etter. Helhetlig ROS-analyse gir god oversikt over eksisterende risiko og sårbarheter i den nye kommunen. Klimaendringer kunne imidlertid vært mer belyst i analysen, og bør i større grad vektlegges ved neste revidering.
Kommunen har en systematisk og innholdsrik overordnet beredskapsplan som er lett tilgjengelig og oppdatert. Pandemihåndtering og kriseledelse har fungert meget godt. Roller/ansvar i beredskapsarbeidet er godt implementert i organisasjonen.
Kommunen formaliserte et kommunalt beredskapsråd i 2020, og har godt samarbeid med eksterne samarbeidspartnere.
Kommunen utnytter krisestøtteverktøyet CIM på en god måte og har utviklet verktøyet videre gjennom arbeidet med helhetlig ROS-analyse.
4.2 Helseberedskap
Orkland kommune har revidert og oppdatert flere planer de siste to årene. Både pandemiplan og smittevernplanen er oppdatert i 2020. I september 2021, ble både plan for helsemessig – og sosialberedskap, og plan for psykososialt kriseteam revidert. Det foreligger oppdatert beredskapsplan for miljørettet helsevern. Denne planen ble revidert oktober 2021.
Helse- og omsorgssektoren har en tydelig policy på beredskapsarbeidet. Et årshjul er styrende for arbeidet som er forankret i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring. Sektor deltar i arbeidet med helhetlig ROS-analyse. Enhetene har ansvar for beredskapen i egen virksomhet. Brannberedskapen i enhetene er god, både med hensyn til forebyggende brannvern og øvelser. Kommunen har aggregat på institusjoner i tilfelle strømbrudd. Det foreligger rutiner for strømbrudd hos brukere som mottar hjemmetjenester. Kommunen har befolkning i grisgrendte områder og stor hyttebefolkning, og kommunen har derfor beredskap i forhold til redusert fremkommelighet. På institusjonene er det etablert infeksjonskontrollprogram.
Kommuneoverlegen har 100 % stilling, hvorav 60 % til samfunnsmedisinsk arbeid. Han har fast stedfortreder. Kommuneoverlegen er medlem i kriseledelsen. Han har under pandemien deltatt i politiske fora for å informere om aktuelle tiltak, og samarbeider tett med alle sektorer i kommunen ved behov. Kommuneoverlegen er medlem i psykososialt team, men ved større hendelser prioriterer han deltakelse i kriseledelsen.
Psykososialt kriseteam er tverrfaglig sammensatt med ansatte fra alle tidligere kommuner. Teamet har bemanning på 12 personer, og samarbeider med team i Skaun og Melhus kommuner. Teamet har hatt kompetanseheving sammen med RVTS. Det er satt inn risikoreduserende tiltak med hensyn til ferier og fravær. Teamet har en sentral rolle i opprettelsen og arbeidet med evakuerings- og pårørendesenter.
5. Resultater fra tilsynet
Ingen avvik.
6. Grunnlagsdokumenter
Plan/dokument |
Datert |
Planstrategi for Orkland 2020 – 2023 |
Vedtatt av Orkland kommunestyre 28.10.2020 |
Kommuneplanens samfunnsdel 2020-2032 |
Vedtatt av Orkland kommunestyre 28.10.2020 |
Planprogram for kommuneplanens arealdel |
Vedtatt av kommunestyret 23.06.21 |
Helhetlig ROS-analyse Orkland kommune 2020 |
Sluttdato: 01.05.2020 |
Overordnet beredskapsplan Orkland kommune |
Sist revidert: 09.11.2021 |
Krisefullmakt |
Vedtatt 13.03.2020 |
Dokumenter og evaluering fra øvelser |
|
Etablering av beredskapsråd – formannskap, kommunestyre |
4.11.2020 |
Plan for helsemessig og sosial beredskap |
Sist revidert: 9.9.2021 |
Smittevernplan |
Oppdatert 01.02.2020 |
Beredskapsplan miljørettet helsevern |
Sist revidert 26.10.21 |
Handlingsplan opprettelse og drift av evakuerte- og pårørendesenter (EPS) |
Sist revidert 01.09.2021 |
Plan for psykososialt kriseteam |
Sist revidert: 01.09.2021 |
Prosjektrapport for Nasjonal helseøvelse 2018 |
|
ROS Bo- og miljøtjenesten |
|
ROS-analyse for hjemmetjenesten og institusjon i Orkland kommune |
|
Kommunal plan for verstefalls- scenario ved pandemisk influensa |
April 2020 |
7. Deltakere
Navn |
Funksjon/rolle |
Virksomhet |
Åpnings møte |
Intervju |
Sluttmøte |
Oddbjørn Bang |
Ordfører |
Orkland kommune |
X |
X |
X |
Ingvill Kvernmo |
Kommunedirektør |
Orkland kommune |
X |
X |
X |
Arnt Tronvoll |
Beredskapsleder og leder for psykososialt kriseteam |
Orkland kommune |
X |
X |
X |
Kristin G Wangen |
Kommunalsjef helse og mestring |
Orkland kommune |
X |
X |
|
Jimmy Wikell |
Kommuneoverlege |
Orkland kommune |
X |
X |
X |
Anders Jystad |
Enhetsleder hjemmetjenester |
Orkland kommune |
X |
X |
|
Dag Otto Skar |
Fylkesberedskapssjef Tilsynsleder |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Kaja Korsnes Kristensen |
Seniorrådgiver beredskap Tilsynssekretær |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Marit Kverkild Dypdal |
Fagdirektør Helse og samfunn |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Audhild Buan |
Juridisk seniorrådgiver helse og omsorg |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Steinkjer, 8.2.2022
Dag Otto Skar Marit Dypdal Kverkild
Dag Otto Skar
Fylkesberedskapssjef
Kommunal- og justisavdelingen
Marit Dypdal Kverkild
Fagdirektør helse- og samfunn
Helse- og omsorgsavdelingen
STATSFORVALTEREN I TRØNDELAG
Postboks 2600, 7734 Steinkjer