Rapport fra tilsyn med kommunal beredskapsplikt og helseberedskap Ørland kommune 2021
Oppfølging av tilsynet
Ved dette tilsynet ble det avdekt lovbrudd. Kontakt etaten som har utført tilsynet for status på avviket.
Tidspunkt for tilsynet 1.12.2021
Tilsynssted Digitalt
Kontaktperson i kommunen Tore Sem
Statsforvalterens tilsynsgruppe
Knut Bakstad, samfunnssikkerhet og beredskap, tilsynsleder Kaja Kristensen, Samfunnssikkerhet og beredskap, tilsynskoordinator, Marit Dypdal Kverkild, Fagdirektør helse- og samfunn, Siri Ramberg Stav, seniorrådgiver helse- og omsorg, Audhild Buan, juridisk seniorrådgiver helse- og omsorg
Tilsynsrapporten er godkjent av
Fylkesberedskapssjef Dag Otto Skar
Fagdirektør helse- og samfunn Marit Dypdal Kverkild
Foreløpig rapport sendt 20.12.2021
Endelig rapport sendt 09.02.2022
Kommunens frist for oppfølgingsplan 23.03.2022
1. Sammendrag
Tilsynet er gjennomført med hjemmel i lov om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven) §29, forskrift om kommunal beredskapsplikt §10 og lov om statlig tilsyn med helse- og omsorgstjenesten m.m. (helsetilsynsloven) §2.
Målet med tilsynet var å undersøke om kommunens arbeid med kommunal beredskap og helseberedskap er i samsvar med kravene til kommunal beredskapsplikt og kommunal helseberedskap.
Statsforvalterens hovedinntrykk av kommunens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap og helseberedskap, samt resultater fra tilsynet, er beskrevet under kapitel 4 og 5 i rapporten.
Statsforvalteren avdekket 1 avvik under tilsynet i Ørland kommune.
2. Bakgrunn/Formål
Helseberedskap og kommunal beredskapsplikt er basert på de samme prinsippene og har et felles mål om beskyttelse av befolkningen.
Kommunene har ansvar for å utvikle trygge og robuste lokalsamfunn, og opprettholde nødvendige tjenester også når lokalsamfunnet rammes av uønskede hendelser som utfordrer kommunen, enten de forekommer i fredstid, ved sikkerhetspolitiske kriser eller i væpnet konflikt.
Tilsynet ble gjennomført med hjemmel i Sivilbeskyttelsesloven §29, forskrift om kommunal beredskapsplikt §10 og Helsetilsynsloven §2. I tillegg finnes tilsynshjemler i ulike særlover på helseberedskapsområdet.
Tilsynet skal følge bestemmelsene i kapittel 10 A i Kommuneloven.
Målet med tilsynet var å undersøke om kommunens arbeid med kommunal beredskap og helseberedskap er i samsvar med kravene i sivilbeskyttelsesloven §§14 og 15, forskrift om kommunal beredskapsplikt, helseberedskapsloven, forskrift om krav til beredskapsplanlegging, helse- og omsorgstjenesteloven, smittevernloven, folkehelseloven, forskrift om miljørettet helsevern og forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Statsforvalteren ville undersøke om kommunen, i tråd med kravene i lov og forskrift, hadde:
- En beredskapsplanlegging som bygger på risiko- og sårbarhetsanalyser av uønskede hendelser som kan inntreffe i egen kommune
- En forberedt kriseorganisasjon for håndtering av uønskede hendelser, herunder;
- en forberedt kriseledelse
- en kriseorganisasjon som kjenner egne beredskapsplaner
- om kommunen har sikker informasjonsstyring og plan for krisekommunikasjon
- om alle som har en rolle i beredskapen har fått opplæring
- om beredskapen er øvet, evaluert og oppdatert
3. Rammer for tilsynet
Tilsynet er gjennomført etter prinsippene for systemrettet tilsyn. Skriftlig revisjonsvarsel ble sendt 12.10.2021.
På grunn av pandemiutbrudd ble tilsynet gjennomført digitalt 1.12.2021. Deltakerne var lokalisert på ulike kontorsteder, og kommuniserte via videokonferanse. Tilsynet ble gjennomført iht. plan, med åpningsmøte, intervju med relevante personer i kommunen samt sluttmøte. Foreløpig oppsummering og avvik ble presentert i sluttmøtet.
Denne rapporten omhandler avvik og andre inntrykk som er avdekket under revisjonen.
Avvik er manglende etterleving av krav i lov og forskrifter som kommunen har plikt til å etterleve innenfor kommunal beredskapsplikt og kommunal helseberedskap.
Vi gjør oppmerksom på at Statsforvalteren kun undersøker om kommunens arbeid med kommunal beredskap og kommunal helseberedskap er i tråd med lov og forskrift.
Tilsynet gir derfor ikke en fullstendig vurdering av kommunens arbeid med dette.
4. Hovedinntrykk
4.1 Kommunal beredskapsplikt
1.1.2020 ble gamle Ørland kommune sammenslått med Bjugn kommune. Tilsynet avdekker et stort engasjement for arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap i den nye kommunen.
Kommuneplanene er ikke ferdigstilt for Ørland kommune; ifølge planstrategi vil kommuneplanens samfunnsdel prioriteres, etterfulgt av kommuneplanens arealdel. Kommunen uttrykker at helhetlig ROS-analyse skal ligge til grunn for arbeidet med overordnet planverk. I dette arbeidet må kommunen sikre at langsiktige mål, strategier og prioriteringer innen arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap forankres i det overordnede planverket.
Kommunen har en helhetlig ROS-analyse fra 2019 som er utarbeidet med en god metodikk. Analysen gir en god beskrivelse av de utvalgte hendelsene med konsekvenser.
Det følger forslag til tiltak i den helhetlig ROS-analysen. Kommune har der avdekt behov for videre detaljanalyser, og må derfor foreta ytterligere analyser eller oppfordre andre relevante aktører til å gjennomføre disse. I en handlingsplan må kommunen videre stimulere relevante aktører til å iverksette forebyggende og/eller skadebegrensende tiltak.
Kommunen har et omfattende og strukturert overordnet beredskapsplanverk. Det er god sammenheng mellom helhetlig ROS-analyse og de ulike delene av overordnet beredskapsplan. Planverket er lagt til grunn i håndtering av pandemien og har fungert bra.
Kommunen gjennomfører jevnlig øvelser. Dette er sentralt i kommunen system for opplæring.
Kommunen er i etableringsfasen av kommunalt beredskapsråd.
4.2 Helseberedskap
I helse- og omsorgstjenestene har enhetslederne ansvar for beredskapen i egen virksomhet. Det er god forståelse og kultur for å håndtere beredskap. Enhetene deltok i arbeidet med helhetlig ROS-analyse sommeren 2019.
Kommunen har kommuneoverlege i 100 % stilling. I tillegg til samfunnsmedisinsk arbeid, inkluderer stillingen legetjeneste på helsestasjonen. Kommunen har etablert beredskapsavtaler for å ivareta kommunelegefunksjonen ved fravær.
Kommuneoverlegen er medlem i kommunens kriseledelse.
Kommunen har ikke en oppdatert smittevernplan. Den eksisterende planen gjelder for Fosen kommunene i perioden 2013-2016, med varslingsliste som er oppdatert.
Smittevernplanen må oppdateres, og det må avklares hvilken rolle Fosen helse skal ha i dette arbeidet. Det må også avklares om ny plan skal være et interkommunalt samarbeid eller Ørland kommune skal ha egen smittevernplan.
Kommunens psykososiale team er tverrfaglig sammensatt og består av personell fra både Bjugn og Ørland. Teamet har stabil bemanning, med eget aksjonsteam. De har oppgaver i forbindelse med storulykker og etablering av evakuering- og pårørendesenter.
5. Resultater fra tilsynet
Avvik
Kommunen må oppdatere smittevernplan, jf. smittevernloven § 7-1.
6. Grunnlagsdokumenter
Plan/dokument |
Datert |
Vedtatt planstrategi |
10.09.2020 |
Helhetlig ROS-analyse Ørland kommune 2020-2024 |
|
Overordnet beredskapsplan - Policy |
31.des 2019, revidert nov 21 |
Overordnet beredskapsplan - operativ del |
31. des 2019, revidert nov 21 |
Vedlegg A-D overordnet beredskapsplan |
|
Tiltakskort |
|
Atomhendelse beredskap og jodtabletter |
25.04.18 |
Plan for helsemessig og sosial beredskap 2020-2024 |
10.11.2021 |
Smittevernplan Fosen 2013 – 2016 |
|
Vedlegg til smittevernplan for Ørland kommune 2020 |
|
Referat fra lederforum 14.10.2021 |
|
Plan for psykososial omsorg ved kriser ulykker og katastrofe |
10.11.21 |
Folkehelseoversikten 2020-2024 |
august 2020 |
Brann og evakueringsøvelse |
29.08.2018 |
Evaluering etter nasjonal helseøvelse 25.09.18 |
25.10.18 |
Evaluering - tabletop - intern evaluering ØMS-ops |
22.03.19 |
Div. Rutiner og sjekklister |
|
7. Deltakere
Navn |
Funksjon/rolle |
Virksomhet |
Åpnings møte |
Intervju |
Sluttmøte |
Tom Myrvold |
Ordfører |
Ørland kommune |
X |
X |
X |
Emil Raaen |
Kommunedirektør |
Ørland kommune |
X |
X |
X |
Tore Sem |
Beredskapskoordinator |
Ørland kommune |
X |
X |
X |
Siw-Lindia L Ledsaak |
Kommuneoverlege |
Ørland kommune |
X |
X |
X |
Marit K Ervik |
Kommunalsjef helse |
Ørland kommune |
X |
X |
|
Karen Rasch Aune |
Leder institusjon |
Ørland kommune |
X |
X |
X |
Liz Raaken |
Leder for hjemmesykepleien |
Ørland kommune |
X |
X |
X |
Karin Størseth |
Leder Posom-team |
Ørland kommune |
X |
X |
X |
Knut Bakstad |
Seniorrådgiver beredskap Tilsynsleder |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Kaja Korsnes Kristensen |
Seniorrådgiver beredskap Tilsynssekretær |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Marit Kverkild Dypdal |
Fagdirektør Helse og samfunn |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Siri Ramberg Stav |
Seniorrådgiver Helse og omsorg |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Audhild Buan |
Juridisk seniorrådgiver helse og omsorg |
Statsforvalteren i Trøndelag |
X |
X |
X |
Steinkjer, 09.02.2022
Dag Otto Skar Marit Dypdal Kverkild
Dag Otto Skar
Fylkesberedskapssjef
Kommunal- og justisavdelingen
Marit Dypdal Kverkild
Fagdirektør helse- og samfunn
Helse- og omsorgsavdelingen
STATSFORVALTEREN I TRØNDELAG
Postboks 2600, 7734 Steinkjer