Rapport etter tilsyn med kommunal beredskapsplikt Færder kommune 2019
Oppfølging av tilsynet
I dette tilsynet ble det ikke avdekket lovbrudd. Tilsynet er derfor avsluttet.
1. Bakgrunn og gjennomføring
Tabellen nedenfor oppsummerer nøkkelopplysninger om gjennomføringen og videre oppfølging. De videre avsnittene gir utfyllende opplysninger om hjemmelsgrunnlag, grunnlagsdokumentasjon og deltakere.
Tidspunkt for tilsynet: 14.03.2019
Adressen til kommunen: Tinghaugveien 16, 3163 Nøtterøy
Kommunenummer: 0729
Kontaktperson i kommunen: Gunnar Rougnø
Fylkesmannens tilsynsgruppe:
Jan W. Jensen Ruud (tilsynsleder)
Truls Dix Brochmann
Bjørg Klemetsdal
Tilsynsrapporten er skrevet av: Jan W. Jensen Ruud
Tilsynsrapporten er godkjent av: Jan Helge Kaiser/Jan-Arne Hunnestad
Foreløpig tilsynsrapport sendt: 25.03.2019
Endelig tilsynsrapport sendt: 23.04.2019
Kommunens frist for oppfølgingsplan: Ikke aktuelt
1.1 Formål og hjemmelsgrunnlag
Formålet med tilsynet er å følge opp at Færder kommunes arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap er i samsvar med aktuelle krav fastsatt i sivilbeskyttelsesloven og forskrift om kommunal beredskapsplikt. Tilsynet har også fulgt opp deler av beredskapsarbeidet på sektornivå, innenfor helse- og omsorgssektoren og utdannings- og oppvekstsektoren.
Tilsynet er gjennomført med hjemmel i § 29 i sivilbeskyttelsesloven og § 10 i forskrift om kommunal beredskapsplikt, samt lov om statlig tilsyn med helse- og omsorgstjenesten m.m. §§ 1 og 2, lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 12-3, helseberedskapsloven § 6-2, jfr. forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv. etter lov om helsemessig og sosial beredskap §10, opplæringsloven § 14-1 første ledd og barnehageloven § 9 andre ledd, jfr. kommuneloven kapittel 10A.
1.2 Tilsynstema
Sivilbeskyttelsesloven §§ 14 og 15 og kravene i forskrift om kommunal beredskapsplikt.
Beredskapskrav innenfor helse- og omsorg/sosialområdet: Helse- og sosialberedskapsplan/ smittevernplan/ pandemiplan/kontinuitetsplan/plan for miljørettet helsevern.
Beredskapskrav innenfor oppvekst- og utdanningsområdet: Beredskapsplaner på sektor- og/eller virksomhetsnivå (skole/barnehage) med særskilt fokus på volds-/trusselsituasjoner.
1.3 Grunnlagsdokumentasjon
Disse dokumentene ble innhentet før tilsynet:
Nr. |
Dokument |
Datering |
1. |
Overordnet beredskapsplan – Strategisk del 2018-2020 |
31.01.2018 |
2. |
Helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) 2017 |
31.01.2018 |
3. |
Vedlegg til helhetlig ROS – Sannsynlighet og konsekvenskategorier |
31.01.2018 |
4. |
Klimasårbarhetsanalyse for Tjøme kommune 2017 - Norconsult |
21.09.2017 |
5. |
Beredskapsplan for kriseledelsen |
14.02.2019 |
6. |
Beredskapsplan for krisestaben |
14.02.2019 |
7. |
Evakueringsplan og EPS-avtaler |
15.03.2019 |
8. |
Plan for krisekommunikasjon |
Des. 2019 |
9. |
Atomberedskapsplan |
10.12.2018 |
10. |
Samarbeidsavtale med Tjøme og Hvasser Røde kors |
29.06.2016 |
11. |
Plan for oppfølging av samfunnssikkerhet og beredskap 2019-2022 |
04.03.2019 |
12. |
Helsemessig og sosial beredskapsplan 2018-2021 med 7 tiltakskort |
28.02.2018 |
13. |
Smittevernplan 2019-2022 |
03.12.2018 |
14. |
Lokal beredskapsplan for influensapandemi 2019-2022 |
04.02.2019 |
15. |
Varslingsliste for psykososialt kriseteam |
Mars 2019 |
16. |
Kontinuitetsplan for Nøtterøy kommune |
2016 |
17. |
Beredskapsplan miljørettet helsevern Nøtterøy kommune |
Udatert |
18. |
Plan for miljørettet helsevern Brattås skole |
22.06.2016 |
19. |
Beredskapsinstruks for 17. maitogene i Færder kommune |
07.05.2018 |
20. |
Intern beredskapsplan – Kalstad barnehage |
2011 |
21. |
Beredskapsplan 2018-2 Lindhøy skole |
09.08.2018 |
22. |
Beredskapsplan 2018/2019 - Torød barnehage |
Des. 2018 |
23. |
Planstrategi 2018-2019 |
30.05.2018 |
24. |
Kommuneplanens samfunnsdel 2018-2030 |
31.01.2018 |
25. |
Utfyllende bestemmelser og retningslinjer - kommunedelplankart |
31.01.2018 |
26. |
Kommuneplanens handlingsdel 2019-2022 |
12.12.2018 |
27. |
Rutinebeskrivelse - Behandling og oppbevaring av sikkerhetsgradert informasjon |
24.02.2019 |
28. |
Organisasjonskart |
|
Disse dokumentene ble ettersendt:
Nr. |
Dokument |
Datering |
1. |
Plan for krisekommunikasjon med fire vedlegg |
Mars 2019 |
2. |
Årshjul - Samfunnssikkerhet og beredskap 2018-2020 |
01.03.2019 |
3. |
Samarbeidsavtale Færder kommune og Nøtterøy Røde Kors/Tjøme og Hvasser Røde Kors om beredskap |
Mars 2019 |
4. |
Oppdatert atomberedskapsplan |
Mars 2019 |
5. |
Tiltakskort – Hendelse på Kanalbroen (brudd i fastlandsforbindelsen) |
April 2019 |
6. |
Kontinuitetsplan 2019-2022 |
27.03.2019 |
7. |
Beredskapsplan Miljørettet Helsevern – Færder kommune |
29.03.2019 |
8. |
Tiltakskort – Leveringssvikt medikamenter og med. forbruksmateriell |
10.04.2019 |
9. |
Kommentar til merknad - vaksinasjonsdekning |
April 2019 |
Det er i tillegg til de opplistede dokumentene gitt tilgang for tilsynsgruppa til en lang rekke utfyllende tilleggsdokumenter gjennom krisestøtteverktøyet CIM.
1.4 Gjennomføring
Som del av tilsynet har kommunen i tillegg til oversending av dokumentasjon fylt ut og oversendt et kartleggingsskjema. Tilsynsbesøk med åpningsmøte, intervju og sluttmøte ble gjennomført 14.03.2019. Deltakere i disse aktivitetene fremgår av tabellen nedenfor.
Ikke publisert her.
2. Hovedinntrykk
Kravene knyttet til den kommunale beredskapsplikten er meget godt ivaretatt, og arbeidet framstår som gjennomtenkt og godt tilpasset lokale behov. Mye godt grunnarbeid er på plass i løpet av kort tid etter kommunesammenslåingen. Kommunen er på et meget godt nivå med tanke på fokus på og aktivitet innenfor arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap, blant annet gjennom at det gjennomføres kvartalsvise møter i kriseledelsen. At deltakerne på intervjuene stiller med egen beredskapsperm er også en av mange ting som underbygger denne oppfatningen. Det gjenstår litt mindre arbeid med oppdatering av diverse delplaner, men kommunen er svært godt i gang, og har konkrete planer for fullføring av dette arbeidet.
Helhetlig ROS-analyse fra 2017 er forankret i det kommunale beredskapsrådet og vedtatt i kommunestyret 31.01.2018, og oppfyller forskriftskravene. Oppfølgingsplan er på plass og man har tatt det gode grepet å koble oppfølgingsansvaret for tiltak fra helhetlig ROS tydelig på relevante roller/stillinger i kommuneorganisasjonen.
Plan for samfunnssikkerhet og beredskap og mange og godt innarbeidede møterarenaer med samfunnssikkerhet og beredskap på dagsorden sikrer god og strukturert oppfølging av kommunens beredskapsarbeid.
Overordnet beredskapsplan består av en strategisk plan, plan for kriseledelsen og plan for krisestaben. Disse dokumentene og tilhørende delplaner/tilleggsdokumenter oppfyller forskriftskravene. Plan for krisekommunikasjon ble oppdatert ifm tilsynet, og fremstår som informativ, funksjonell og godt dekkende for kommunens behov.
Vi vil trekke fram som positivt:
- Nødstrøm skal være på plass på alle sykehjem i løpet av 2019
- Helhetlig ROS har en offentlig og en ikke-offentlig versjon
- Rutine for behandling av sikkerhetsgradert informasjon er på plass
- Døgnvakt på IKT-tjenester
- Aktiv satsing på influensavaksinering av nøkkelpersonell og helsepersonell
- Gode tiltakskort som del av helsemessig og sosial beredskapsplan
- Kommunen har boret etter grunnvann og forberedt for nødvannsforsyning
- Gjennomført oppfølging av sårbare grupper (rus/psykiatri) i samarbeid med VIB IKS med midler fra Brannløftet
- Kommuneoverlege og brannsjef inngår i kriseledelsen
En utfordring:
- Bruken av flere forskjellige verktøy for oppfølging/internkontroll (CIM, Compilo og 1310.no ble omtalt ifm tilsynet) gjør det nødvendig for kommunen å grundig vurdere og synliggjøre sammenhenger/forskjeller/intenderte overlappinger ved bruken av disse forskjellige verktøyene. Utfordringene med å hente inn oversikt over status på PLIVO-øvelser for skoler/barnehager ifm tilsynet er med på å belyse denne utfordringen
3. Tilsynsfunn
Tilsynet avdekket ingen avvik. Ett forhold er kommentert som merknad.
3.1 Avvik
Avvik er definert som manglende oppfølging av krav fastsatt i sivilbeskyttelsesloven §§ 14 og 15 og/eller i forskrift om kommunal beredskapsplikt, eller andre beredskapsrelaterte lover/forskrifter som har vært omfattet av tilsynet.
3.2 Merknader
Merknader er definert som forhold som ikke oppfyller definisjonen av avvik, men som Fylkesmannen mener det er grunn til å påpeke for å sikre god oppfølging av beredskapsplikten.
Merknad nr. 1 – Vaksinasjon
Samtidig som kommunen jobber aktivt og godt internt med vaksinasjon av nøkkelpersonell og helsepersonell generelt så viser tallene at barnevaksinasjons- dekningen i kommunen er lavere enn ønsket, noe som øker risikoen for smitteutbrudd. Særlig gjelder dette meslinger.
Kommunen bør:
- Jobbe aktivt videre med det utadrettede arbeidet med informasjon om viktigheten av barnevaksinasjon
4. Videre oppfølging
Siden det ikke er gitt avvik ved dette tilsynet er det ikke påkrevd med en oppfølgingsplan. Ved utsendelsen av endelig tilsynsrapport lukkes tilsynet.
Dersom kommunen har spørsmål om tilsynsrapporten eller oppfølgingen kan Fylkesmannens tilsynsleder kontaktes:
Jan W. Jensen Ruud, , 35 58 61 48 / 995 31 261