Rapport etter tilsyn kommunal beredskapsplikt Larvik kommune 2022
Oppfølging av tilsynet
I dette tilsynet ble det ikke avdekket lovbrudd. Tilsynet er derfor avsluttet.
1. Bakgrunn og gjennomføring
Tabellen nedenfor oppsummerer nøkkelopplysninger om gjennomføringen og videre oppfølging. De videre avsnittene gir utfyllende opplysninger om hjemmelsgrunnlag, grunnlagsdokumentasjon og deltakere.
Tidspunkt for tilsynet: 19.01.2022
Adressen til kommunen: Feyers gate 7, 3255 Larvik
Kommunenummer: 3805
Kontaktperson i kommunen: Carl Erik Mathisen
Statsforvalterens tilsynsgruppe: Jan W. Jensen Ruud (tilsynsleder), Per Schjelderup, Kristin Olsen
Tilsynsrapporten er skrevet av: Jan W. Jensen Ruud
Tilsynsrapporten er godkjent av: Ingvild Aartun/Sigmund Skei
Foreløpig tilsynsrapport sendt: 21.01.2022
Endelig tilsynsrapport sendt: 04.02.2022
Kommunens frist for oppfølgingsplan: Ikke aktuelt
1.1 Formål og hjemmelsgrunnlag
Formålet med tilsynet er å følge opp at Larvik kommunes arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap er i samsvar med aktuelle krav fastsatt i sivilbeskyttelsesloven og forskrift om kommunal beredskapsplikt. Tilsynet har også fulgt opp deler av beredskapsarbeidet på sektornivå, innenfor helse- og omsorgssektoren (som del av samordnet tilsyn) og utdannings- og oppvekstsektoren (verifikasjon – helhetlig og systematisk samfunnsikkerhets- og beredskapsarbeid).
Tilsynet er gjennomført med hjemmel i § 29 i sivilbeskyttelsesloven og § 10 i forskrift om kommunal beredskapsplikt, samt lov om statlig tilsyn med helse- og omsorgstjenesten m.m. §§ 1 og 2, lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 12-3, helseberedskapsloven § 6-2, jfr. forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid mv. etter lov om helsemessig og sosial beredskap § 10 og folkehelseloven § 31, jfr. kommuneloven kapittel 30.
1.2 Tilsynstema
Sivilbeskyttelsesloven §§ 14 og 15 og kravene i forskrift om kommunal beredskapsplikt. Beredskapskrav innenfor helse- og omsorg/sosialområdet: Helse- og sosialberedskapsplan/smittevernplan/pandemiplan/kontinuitetsplan/beredskapsplan for miljørettet helsevern.
Beredskapskrav innenfor oppvekst- og utdanningsområdet: Beredskapsplaner på sektor- og/eller virksomhetsnivå (skole/barnehage), med særskilt fokus på volds-/trusselsituasjoner.
1.3 Grunnlagsdokumentasjon
Disse dokumentene ble innhentet i forbindelse med tilsynet:
Nr. |
Dokument |
Datering |
1. |
Helhetlig ROS Larvik kommune |
2021 |
2. |
Oppfølgingsplan – helhetlig ROS |
2017-2021 |
3. |
Saksfremlegg – Helhetlig ROS Larvik kommune |
25.10.2021 |
4. |
Kommuneplanens arealdel 2021 – 2033 |
06.10.2021 |
5. |
Kommuneplanens samfunnsdel 2020 - 2032 |
Mai 2020 |
6. |
Temakart – kommuneplanens arealdel 2021 - 2033 |
06.10.2021 |
7. |
Planstrategi 2021 – 2024 |
Udatert |
8. |
Strategidokument – 2021 – 2024 vedtatt |
28.10.2020 |
9. |
Avtale Skien kommune – nødvann |
18.12.2015 |
10. |
Beredskapsplan ved bortfall av EKOM |
Udatert |
11. |
Helseberedskapsplan del A - Generell del |
23.08.2019 |
12. |
Helseberedskapsplan del B - Operativ del |
17.11.2021 |
13. |
Helseberedskapsplan del C – Plan for psykososial beredskap |
26.05.2019 |
14. |
Helseberedskapsplan del D – Plan for smittevern |
28.05.2019 |
15 |
Helseberedskapsplan del E – plan for pandemisk influensa |
31.08.2020 |
16. |
Helseberedskapsplan del F – Plan for pandemi |
Udatert |
17. |
Bergeskogen idrettsbarnehage – beredskapsplan |
03.12.2020 |
18. |
Byskogen barnehage – beredskapsplan |
08.02.2021 |
19. |
Fagerli barnehage – beredskapsplan |
08.02.2021 |
20. |
Grevle barnehage – beredskapsplan |
10.02.2021 |
21. |
Helgeroa barnehage – beredskapsplan |
09.12.2020 |
22. |
Jegersborg barnehage – beredskapsplan |
08.02.2021 |
23. |
Lysheim barnehage – beredskapsplan |
14.12.2020 |
24. |
Rødbøl barnehage – beredskapsplan |
11.11.2021 |
25. |
Styrvoll barnehage – beredskapsplan |
29.09.2021 |
26. |
Svarstad barnehage – beredskapsplan |
18.10.2021 |
27. |
Tjølling barnehage – beredskapsplan |
14.12.2020 |
28. |
Torpeløkka barnehage – beredskapsplan del 1 |
23.11.2020 |
29. |
Torstrand barnehage – beredskapsplan del 1 |
14.06.2021 |
30. |
Tun barnehage – beredskapsplan |
08.02.2021 |
31. |
Veldre barnehage – beredskapsplan del 1 |
14.12.2020 |
32. |
Valby barnehage – beredskapsplan – objektplan |
14.12.2020 |
33. |
ROS – analyse virksomhet barnehage |
22.02.2021 |
34. |
Kontinuitetsplan for C-19 pandemien – barnehage |
23.03.2021 |
35. |
Kontinuitetsplan for C-19 pandemien |
23.03.2021 |
36. |
Solstad barnehage – beredskapsplan |
02.12.2020 |
37. |
Fagerli skole – sorg og kriseplan |
18.11.2021 |
38. |
Kvelde skole – beredskapsplan ved alvorlige hendelser 2021 - 2022 |
20.10.2021 |
39. |
Mesterfjellet skole – beredskapsplan ved alvorlige hendelser 2021 |
05.08.2021 |
40. |
Mesterfjellet skole – beredskapsplan ved ulykker og dødsfall |
30.03.2021 |
41. |
Ra ungdomsskole – beredskapsplan ved alvorlige skolehendelser |
24.08.2021 |
42. |
ROS – analyse for tjenesteområdet oppvekst og kvalifisering - Skole |
17.03.2021 |
43. |
Skole – ROS – analyse uke 11 2021 |
17.03.2021 |
44. |
Skole – ROS – analyse uke 45 2021 |
11.02.2020 |
45. |
Skole – skjema for ROS- analyse – Koronavirusutbrudd |
03.18.2020 |
46. |
Evalueringsrapport etter hendelse bortfall av datanettverk i Larvik |
12.10.2018 |
47. |
Evalueringsrapport – brann i Larvik bibliotek |
16.12.2019 |
48. |
Plan for etablering og drift av evakuerings- og pårørendesenteret |
14.09.2021 |
49. |
Plan for evakuering, innkvartering og transport |
Udatert |
50. |
Plan for informasjon til befolkning ved alvorlige hendelser |
01.10.2021 |
51. |
Plan for krisekommunikasjon |
Okt. 2021 |
52. |
Beredskap - virksomhet barnevern – TQM – Dokument |
04.11.2019 |
53. |
Beredskaps – og kriseplan Larvik læringssenter |
Udatert |
54. |
Aktivering prosedyre for psykososialt kriseteam |
26.05.2019 |
55. |
Miljørettet helsevern - internkontroll og beredskapsplan |
01.09.2021 |
56. |
Lokal beredskapsplan NAV - 2021 |
13.10.2021 |
57. |
Mål og reglement for kommunens beredskapsarbeid |
April 2021 |
58. |
Overordnet kontinuitetsplan Larvik kommune 2021 |
Juni 2021 |
59. |
Nødnett handlingsplan – Larvik kommune |
01.07.2021 |
60. |
Varslingsplan – sentral kriseledelse og vakttelefoner |
08.10.2021 |
61. |
Plan for kommunal atomberedskapsplan |
01.05.2021 |
62. |
Opplæring – og øvelsesplan – beredskap |
Mai 2020 |
63. |
Organisasjonskart Larvik kommune |
Nov. 2021 |
64. |
Overordnet administrativ og operativ beredskapsplan |
April 2021 |
1.4 Gjennomføring
Som del av tilsynet har kommunen i tillegg til oversending av dokumentasjon fylt ut og oversendt et kartleggingsskjema. Tilsynsdagen med åpningsmøte, intervju og sluttmøte ble gjennomført 19.01.2022 digitalt ved bruk av Microsoft TEAMS. Deltakere i disse aktivitetene fremgår av tabellen nedenfor.
Ikke publisert her.
2. Hovedinntrykk
Larvik er en kommune som Statsforvalteren har registrert at over lang tid har prioritert arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap, og at dette arbeidet er både vel gjennomført og meget godt forankret i organisasjonen. Dette tilsynet har bekreftet denne oppfatningen. Alle dokumenter som er etterspurt ifm. tilsynet er på plass, og de dekker aktuelle lov- og forskriftskrav. Kommunen har også gjort en god jobb med fornying/oppdatering av planer basert på erfaringer høstet gjennom pandemien.
Tilsynsgruppa sitter etter tilsyndagen igjen med et inntrykk av en «samhandlende kultur» og en god rolleforståelse som legger godt til rette både for det forebyggende beredskapsarbeidet og for krisehåndtering.
Helhetlig ROS-analyse er revidert i 2021, og godkjent i kommunestyret 10. november. Den er basert på veilederen fra DSB og ivaretar alle forskriftskravene. Et godt og riktig grep med medvirkning fra Ungdomsrådet i dette arbeidet. Eldreråd eller tilsvarende kunne også vært aktuelle for slik medvirkning. En oppdatert oppfølgingsplan for tiltakene fra helhetlig ROS skal etter planen være på plass primo februar i år.
Kommunen har tydelig forankret arbeidet med samfunnssikkerhet i samfunnsdelen av kommuneplanen. Der er gode formuleringer rundt denne oppgaven, og kommunen har gjennomført et tidsriktig grep med oppkobling mot bærekraftsmålene. Det er også gjort gode beredskapsmessige vurderinger i arealdelen i kommuneplanen.
Planstrategien omtaler de påkrevde dokumenter for oppdatering og revisjon.
Et stort pluss for dokumentet «Mål og reglement for kommunens beredskapsarbeid – 2018» som gir føringer for og trekker opp linjene i beredskapsarbeidet. Et innspill her er at dokumentet, ikke minst siden det inneholder økonomiske fullmakter, bør forankres i kommunestyret i starten av hver valgperiode – gjerne i samband med en innføring i kommunens ansvar og oppgaver på området samfunnssikkerhet og beredskap.
Overordnet administrativ og operativ beredskapsplan er oppdatert og har et innhold i tråd med forskriftskravene. Den bygger på metodikken «proaktiv beredskapsledelse»», som fordrer en godt øvet krise-/beredskapledelse med støtteapparat for å gi et godt utbytte. Dette vurderer Statsforvalteren at kommunen har på plass.
Når det gjelder helseberedskap så er alle lovfestede dokumenter og planer på plass og oppdatert, også med tanke på den pågående pandemien. Den overordnede helseberedskapsplanen har en hensiktsmessig oppdeling, i utgangspunktet i fem deler, men nå supplert med en helt ny del F – plan for pandemi.
Kommunen har en god overordnet kontinuitetsplan, som også inneholder mal for kontinuitetsplanlegging på virksomhets-/avdelingsnivå og mal for tiltakskort.
Beredskapsplan for MHV er på plass, men er ikke tilstrekkelig underbygget av relevante ROS analyser. Dette er ett av flere gjennomgående funn ved andre tilsyn og vil følges opp med en egen fagdag i regi av Statsforvalteren.
Innenfor oppvekstsektoren er forventede beredskapsplaner på plass ute i virksomhetene, og det er krav til ROS-analyser og øvingsaktivitet. Oppfølgingen av dette arbeidet kan nok styrkes noe.
Vi vil trekke fram som positivt:
- Interne beredskapsnettverk på flere nivå i kommunen (overordnet og innenfor kommunalområdet Helse og mestring) som vurderes som suksessfaktorer for gode og oppdaterte planer
- Kommunen har et beredskapsråd som er brukt aktivt, med 3-4 møter gjennom det foregående året
- Anskaffelse og bruk av Nødnetterminaler i hjemmetjenesten
- Et godt trent Servicetorg med god CIM-kompetanse
- Kommunen har 2 hele stillinger for å dekke opp kommunelegefunksjonen og det er godt fokus på å sikre medvirkning fra «den medisinskfaglige stemmen»
- Kommunen har 4 årsverk til kommunikasjonsoppgavene
- Utfordringen med fremkommelighet for brannberedskap langs den gamle jernbanetraseen mellom Larvik og Porsgrunn er finansiert og fulgt opp
- Godt samarbeid mellom miljørettet helsevern (MHV) i kommunen og brann mtp utarbeidelse av beredskapsplan for MHV
- De oversendte evalueringsrapportene bygger på felles mal og er gode
- Ny lovpålagt ROS-analyse for brannberedskapen skal til politisk behandling i juni
Noen utfordringer:
- Det er enda noe å hente på synliggjøring av ROS-analysene for planverk på kommunalområde- og virksomhetsnivå (alle planer forutsettes å bygge på en eller annen form for ROS-vurdering). Samtidig veldig bra at maler er utarbeidet og på plass
- Sikre oppfølging av tiltak fra hendelser og øvelser, for eksempel ved å samle alle disse tiltakene i oppfølgingsplanen som utarbeides etter revisjon av helhetlig ROS-analyse (merket med hvor de kommer fra)
- Når øvingsansvaret legges ut på virksomhetsnivå bør dette følges opp med f.eks. koordinering av øvingstema og innhenting av kompetanse ifm dette temaet og/eller ved å organisere et samarbeid om øvingsgjennomføring mellom virksomhetene, eks ved å være spillstab for hverandre
- Kommunikasjonsavdelingen med tilhørende medarbeidere er vanskelig å finne på kommunens Et organisasjonskart for hele virksomheten savnes også
- Planverk for befolkningskommunikasjon/oppmøtesteder ved akutte bistandsbehov ved ekomsvikt bør oppdateres og følges opp. Kommunedirektøren avklarer dette oppfølgingsansvaret
Innspillet fra leder kommunikasjon om at Statsforvalteren burde være pådriver for etablering av et regionalt nettverk for de kommunikasjonsansvarlige i kommunene er notert og vil bli fulgt opp.
Kommunen har en utfordring med finansiering av redningsdykkerberedskapen (600.000,-/år), en beredskap som ikke er lovpålagt, og hvor det viser seg at hoveddelen av oppdragene er bistand i andre kommuner. Videreføring forutsetter samarbeid med flere kommuner eller gjennom annen ekstern finansiering. Statsforvalteren har notert seg dette, og vil gjerne bistå i oppfølgingen.
3. Tilsynsfunn
Tilsynet avdekket ingen avvik eller forhold som tilsynsgruppa fant det nødvendig å påpeke særskilt i egne kommentarer.
3.1 Avvik
Avvik er definert som manglende oppfølging av krav fastsatt i sivilbeskyttelsesloven §§ 14 og 15 og/eller i forskrift om kommunal beredskapsplikt, eller i andre beredskapsrelaterte lover/forskrifter som har vært omfattet av tilsynet.
3.2 Kommentarer
Kommentarene er rettet mot forhold som ikke oppfyller definisjonen av avvik, men som Statsforvalteren mener det er grunn til å påpeke for å sikre god oppfølging av beredskapsplikten.
4. Videre oppfølging
I og med at tilsynet ikke avdekket noen avvik, blir tilsynet lukket ved utsending av denne tilsynsrapporten.
Rapporten blir publisert på den nasjonale tilsynskalenderen: https://tilsynskalender.statsforvalteren.no/
Dersom kommunen har spørsmål om tilsynsrapporten eller oppfølgingen kan Statsforvalterens tilsynsleder kontaktes:
Jan W. Jensen Ruud, 35 58 61 48 / 995 31 261