Varsel fra virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester
Formålet med varselordningen for de alvorligste hendelsene er å identifisere uforsvarlige forhold raskere, slik at forholdene rettes opp og bidrar til bedre pasientsikkerhet.
Hvem skal varsle?
En virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester, skal straks varsle Statens helsetilsyn om dødsfall eller svært alvorlig skade på pasient eller bruker som følge av tjenesteytelsen eller ved at en pasient eller bruker skader en annen. Varslingsplikten gjelder dersom utfallet er uventet ut fra påregnelig risiko.
Det er virksomhetene som har ansvaret for at tjenestene er forsvarlige. Formålet med tilsyn, herunder varselordningen, er å bidra til pasientsikkerhet, kvalitet og tillit til helse- og omsorgstjenesten.
Plikten til å varsle Helsetilsynet er lagt til virksomheten og ikke til det enkelte helsepersonell. En virksomhet kan likevel bestå av ett enkelt helsepersonell, for eksempel en fastlege eller privatpraktiserende legespesialist, tannlege eller psykologspesialist i solopraksis.
Varslingsplikten framkommer av helsetilsynsloven § 6 og av spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 a og helse- og omsorgstjenesteloven § 12-3 a.
Hvilke hendelser skal varsles?
Kriteriene for at varslingsplikten utløses er
- dødsfall eller svært alvorlig skade på pasient eller bruker
- som følge av ytelse av helse- og omsorgstjeneste eller ved at pasient eller bruker skader en annen
- utfallet er uventet ut fra påregnelig risiko.
Når det har oppstått en alvorlige hendelse som har ført til dødsfall eller svært alvorlig skade, skal virksomheten vurdere om hendelsen er varslingspliktig. I vurderingen skal det legges vekt på om hendelsen kan skyldes feil, forsømmelser eller uhell på virksomhets- og/eller individnivå, om det er uklart hva som har skjedd og om saken fremstår som kompleks.
Begrepet påregnelig risiko må vurderes med utgangspunkt i hvilke forventninger som stilles til helsehjelpen i den konkrete situasjonen som hendelsen skjedde i. For å vurdere spørsmål om påregnelig risiko kan det være nyttig å spørre seg: Hva er god praksis i den aktuelle type tjeneste og situasjon? Kunne andre tiltak/handlinger ha gitt et annet utfall?
Det er ikke varslingsplikt for hendelser som kunne ha medført dødsfall eller svært alvorlig skade.
Statens helsetilsyn eller statsforvalteren kan kontaktes ved usikkerhet om hendelsen skal varsles.
Hvordan skal det varsles?
Varsel skal sendes snarest og senest påfølgende dag.
Virksomheter som skal varsle alvorlige hendelser skal bruke meldeportalen www.melde.no.
Kontaktpersonen vil trenge bankID /elektronisk ID, og informasjon om pasienten og pårørende. Meldesystemet er ikke tilrettelagt for å kunne supplere opplysninger etter innsending. Det er derfor viktig at kontaktpersonen har all informasjon tilgjengelig når registreringen startes. Når opplysningene er registrert på nettsiden vil du få en kvitteringsmelding med en kode for meldingen din.
Dersom hendelsen gjelder en uønsket og uventet medisinsk hendelse som antas på ha sammenheng med forskning, og der utfallet ikke er alvorlig, skal meldingen sendes på vanlig måte til Helsetilsynets postmottak.
En ansatt som ønsker å varsle anonymt etter arbeidsmiljøloven om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, kan bruke et eget varselskjema.
Les mer om Helsetilsynets oppfølging av varsler etter svært alvorlige hendelser.