Meny
2. Introduksjon til virksomheten og hovedtall
Statens helsetilsyn og samfunnsoppdraget
Statens helsetilsyn (Helsetilsynet) og statsforvalterne er de statlige tilsynsmyndighetene for sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen, barnevern-, helse- og omsorgstjenester og folkehelsearbeid. Statens helsetilsyn styres av Helse- og omsorgsdepartementet (HOD). For tilsyn innen barnevern, enslige mindreårige i asylmottak og sosiale tjenester styrer hhv. Barne- og familiedepartementet (BFD), Justis- og beredskapsdepartementet (JD) og Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) gjennom HOD.
Figur 1 Styringslinjer
Styringslinjer - beskrivelsen av figuren
Innenfor det samlede samfunnsoppdraget har Statens helsetilsyn roller som myndighetsutøver, overordnet faglig tilsynsmyndighet, fagdirektorat for tilsyn og som samfunnsaktør.
Statens helsetilsyn er et faglig uavhengig organ og har det overordnede faglige tilsynsansvaret med sosiale tjenester, barnevern- og helse- og omsorgstjenester, enslige mindreårige i asylmottak og folkehelsearbeid. Dette innebærer å ha oversikt over sosiale og helsemessige forhold i befolkningen med særlig vekt på tjenestenes plikt til å oppfylle utsatte gruppers rettigheter.
Statsforvalteren er klage- og tilsynsmyndighet og fører tilsyn med sosiale tjenester, barnevern- og helse- og omsorgstjenester og folkehelsearbeid, og er direkte underlagt Statens helsetilsyn, jf. barnevernloven, sosialtjenesteloven og helsetilsynsloven. Statens helsetilsyn styrer gjennom Kommunal- og distriktsdepartementets årlige styringsdokumenter til statsforvalterne.
Som overordnet myndighet er det Statens helsetilsyns ansvar å ha god faglig styring av tilsynet med tjenestene, sørge for koordinering og harmonisering av tilsynet, vedlikehold og styrking av kompetanse, utvikling av effektiv tilsynsmetodikk, oppfølging av tilsyn og formidling av tilsynserfaringer.
Statens helsetilsyns rolle og overordnede mål
Statens helsetilsyn er overordnet myndighet både for tilsyn og for klager som gjelder manglende oppfyllelse av rettigheter, og utøver myndighet i samsvar med det som er bestemt i lover og forskrifter.
Statens helsetilsyn skal bidra til å styrke sikkerheten og kvaliteten i tjenestene, og befolkningens tillit til helsepersonell og helse- og omsorgstjenesten.
Tilsynsmyndighetens klagebehandling, tilsyn og rådgivning skal medvirke til at
- rettssikkerhet, pasientsikkerhet og befolkningens behov for tjenester ivaretas
- sosiale tjenester og helse- og omsorgstjenester drives forsvarlig og folkehelsearbeid ivaretas
- barneverntjenester er forsvarlige og til barnas beste
- svikt i tjenestene forebygges, avdekkes og følges opp.
Helsetilsynet arbeider for at befolkningen får gode helse-, sosial- og barneverntjenester når de trenger det. Tilsyn skal være virkningsfullt og føre til forbedring i tjenestene. Helsetilsynets oppgave er å gjøre tilsynet kunnskapsbasert, faglig og metodisk godt, legge til rette for at befolkningens erfaringer brukes i gjennomføring og utvikling av tilsyn og at tilsynserfaringene er godt kjent og brukes til forbedring av tjenestene. Helsetilsynet samarbeider med statsforvalterne for å lykkes med samfunnsoppdraget.
Statens helsetilsyn skal involvere pasienter, brukere og pårørende i alt tilsyn.
Helsetilsynets rolle i å styrke kvalitet og sikkerhet i tjenestene
Statsforvalterne utfører hovedtyngden av tilsyn på Helsetilsynets ansvarsområder. Helsetilsynets virkemiddel for å bidra til kvalitet og sikkerhet i tjenestene er god overordnet faglig styring av statsforvalternes tilsyn og behandling av rettighetsklager.
Tilsynsaktiviteter skal settes inn der sannsynligheten for svikt er stor og hvor svikten kan gi alvorlige konsekvenser for pasienter og brukere. Faglig gode vurderinger er avgjørende for legitimitet og tillit, noe som forutsetter høy faglig kompetanse om de tjenester og områder som undersøkes.
Brukeres og pårørendes erfaringer fra møte med tjenestene er viktig informasjon når Helsetilsynet skal prioritere hvor tilsynsressursene skal settes inn. Erfaringene bidrar til at vårt tilsyn blir relevant og bedrer tjenestenes kvalitet og sikkerhet. Involvering av brukere og pårørende er et viktig bidrag til å styrke tilliten til tjenestene i befolkningen.
Erfaringer fra tilsyn viser at det ofte svikter i tjenestene ved at virksomhetens ledelse ikke ivaretar sitt ansvar for å ha oversikt over områder hvor det er fare for svikt. Uønskede og alvorlige hendelser må gjennomgås slik at risikoreduserende tiltak blir satt i verk for å hindre at tilsvarende skjer igjen. Det er virksomhetenes ansvar å jobbe systematisk med styring og ledelse, slik at personell som utfører tjenester blir satt i stand til å overholde sine lovpålagte plikter.
Virksomhetsansvaret står sentralt i flere av tilsynsmyndighetens aktiviteter. Hvert år blir det gjennomført landsomfattende tilsyn på alle områdene hvor Helsetilsynet er overordnet tilsynsmyndighet. I tillegg initierer og gjennomfører statsforvalterne egne forebyggende planlagte tilsyn med tema og innretning de selv har valgt. Det er virksomhetens ansvar å rette opp forholdene når tilsynene avdekker lovbrudd. Tilsynsmyndigheten følger opp virksomheten til dette arbeidet er sluttført.
Tilsynssaker mot et enkelt helsepersonell kan også avdekke at virksomheten drives uforsvarlig. Noen saker som starter som tilsyn med helsepersonell kan ende med at vi påpeker lovbrudd i virksomheten, mens det ikke blir gitt en administrativ reaksjon til helsepersonellet. Reaksjoner mot virksomheter, som da må rette opp svikt, vil på sikt gi økt kvalitet og pasientsikkerhet for flere pasienter enn når ett enkelt helsepersonell gis en administrativ reaksjon.
Alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten skal varsles til Helsetilsynet. Formålet med varselordningen er å identifisere uforsvarlige forhold raskere, slik at forholdene rettes opp og at ordningen dermed bidrar til økt pasientsikkerhet. I varselsakene kartlegger Helsetilsynet hendelsen for å identifisere tegn på svikt og/eller mistanke om uforsvarlige forhold. I noen av sakene foretar Helsetilsynet stedlige tilsyn hos virksomheten. I flere av varselsakene ser vi at rammebetingelsene helsepersonell får for å utføre sitt arbeid, kan bidra til svikt. Det er virksomheten som har ansvar for å følge opp de alvorlige hendelsene, både overfor pasient/pårørende, og som ledd i det løpende ansvaret for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring.
Våre undersøkelser, analyser og vurderinger avdekker informasjon av betydning for sikkerhet og kvalitet i tjenestene. Tilsynserfaringer er viktige i lærings- og forbedringsøyemed og disse blir spredt til aktuelle fagmiljø, brukerorganisasjoner, utdannings- og forskningsmiljø, departement, direktorat mv. Aktiv bruk og presentasjon av funn fra tilsyn bidrar til at virksomheter kan ta med seg kunnskapen og gå gjennom egen praksis for å se om den er innenfor det forsvarlige. Det vil bidra til økt kvalitet og sikkerhet i tjenestene ut over de stedene hvor det har blitt gjennomført tilsyn. Målet er å formidle tilsynserfaringene på en slik måte at risiko for at tilsvarende skal skje igjen, blir redusert.
Figurene nedenfor viser viktige sammenhenger i Statens helsetilsyns resultatkjede.
Figur 2 Resultatkjede
Innsats-faktorer |
Aktiviteter |
Produkter/ tjenester |
Brukereffekter |
Samfunns-effekter |
---|---|---|---|---|
110 utførte årsverk i Statens helsetilsyn i 2022 |
Behandle alvorlige enkeltsaker med helsepersonell og virksomheter |
Avgjørelser og administrative reaksjoner til helsepersonell / pålegg til virksomheter |
Rettssikkerhet og likebehandling for helsepersonell, pasienter og brukere og barn i barnevernet |
Befolkningens behov for tjenester ivaretas |
172 680 mill. kroner i tildeling 2022 |
Behandle varsler om alvorlige hendelser i spesialist-helsetjenesten og kommunal helse- og omsorgstjeneste, og gjennomføre stedlige tilsyn der det er aktuelt |
Vedtak (som overordnet myndighet) |
Svikt i tjenestene avdekkes og følges opp |
Sosiale tjenester og helse- og omsorgs-tjenester drives forsvarlig |
|
Overprøve vedtak og rettighetsklager |
Tilsynsskolen Faglig støtte og veiledning til statsforvalterne |
Virksomheter som forbedrer og endrer |
Barnevern-tjenester er forsvarlige og til barnas beste |
|
Harmonisere praksis og utvikle tilsyn og klagebehandling |
Følgeforskning om effekt av tilsyn |
Brukere (av tjenestene) blir lyttet til/har påvirkningskraft |
Befolkningen har tillit til tjenestene og personell |
|
Beslutte tema og utarbeide veiledningsmateriell for landsomfattende tilsyn på områder der risiko for svikt er stor |
Rapporter etter undersøkelser av alvorlige hendelser, rapporter etter planlagt tilsyn, oppsummerings-rapporter fra landsomfattende tilsyn |
Økt kompetanse i samtaler med barn og involvering av barn i tilsynsaktiviteter |
Samfunnet får bedre beslutnings-grunnlag ved spredning av tilsyns-erfaringer |
|
Utføre planlagt tilsyn innenfor særskilte områder |
Tilsynsmelding (løpende artikler) |
Barn i barnevernet får et bedre helsetilbud |
Folkehelse-arbeid ivaretas |
|
Følge med på tjenestene med utgangspunkt i tilsynserfaringer og identifisere områder med fare for svikt |
Artikler og høringsuttalelser |
Synliggjøring og styrking av brukernes rettsstilling i sosiale tjenester |
|
|
Formidle tilsynserfaringer |
|
Lik saksbehandling og utmåling (av utfall) i hele landet |
|
Organisasjonen
Statens helsetilsyn hadde 133 medarbeidere per 31. desember 2022. Det ble utført til sammen 110 årsverk i 2022. Statens helsetilsyn holder til i kontorer i Møllergata 24 i Oslo.
Figuren under viser organiseringen av Statens helsetilsyn ved årsskiftet 2022 – 2023
Figur 4 Organisasjonskart per 1.1.2023
Organisasjonskart per 1.1.2023 - beskrivelsen av figuren
Hovedtall
Tabell 1 viser utvalgte nøkkeltall for Helsetilsynets og statsforvalternes tilsyn og klagebehandling for de siste tre årene. Nøkkeltallene blir nærmere beskrevet under de respektive kapitlene i del III «Årets aktiviteter og resultater».
Statens helsetilsyn: |
2020 |
2021 |
2022 |
---|---|---|---|
Antall |
Antall |
Antall |
|
Tilsynssaker mot helsepersonell/virksomhet avsluttet av Statens helsetilsyn |
307 |
394 |
289 |
Tilbakekalte autorisasjoner (helsepersonell) |
128 |
158 |
138 |
Advarsler, tap av rekvireringsrett og begrensning i autorisasjon/lisens |
81 |
72 |
61 |
Antall mottatte varsler om alvorlige hendelser |
1047 |
1067 |
1849 |
Antall stedlige tilsyn fra Statens helsetilsyn etter varsel |
11 |
8 |
7 |
Antall tilsyn med håndtering av blod, celler, vev og organer |
15 |
11 |
11 |
Statsforvalternes tilsyn og klagebehandling: |
2020 |
2021 |
2022 |
---|---|---|---|
Antall |
Antall |
Antall |
|
Tilsyn med barneverninstitusjoner |
855 |
915 |
844 |
Tilsyn med kommunale barneverntjenester |
30 |
60 |
26 |
Avsluttede tilsynssaker innen barnevernet |
678 |
607 |
1066 |
Avsluttede rettighetsklager innen barneverntjenester og -institusjoner* |
795 |
539 |
618 |
Forebyggende tilsynsaktiviteter med sosiale tjenester i Nav |
35 |
100 |
87 |
Avsluttede tilsynssaker innen sosiale tjenester i Nav |
60 |
51 |
91 |
Avsluttede rettighetsklager innen sosiale tjenester i Nav* |
3291 |
2828 |
2339 |
Forebyggende tilsynsaktiviteter med kommunale helse- og omsorgstjenester1 |
222 |
271 |
329 |
Forebyggende tilsynsaktiviteter med spesialisthelsetjenesten |
29 |
111 |
94 |
Avsluttede tilsynssaker innen helse- og omsorgstjenester2 |
856 |
4224 |
7546 |
Avsluttede rettighetsklager innen helse- og omsorgstjenester* |
6083 |
4988 |
5878 |
Gjennomgåtte meldinger om skadeavvergende tiltak i nødssituasjoner |
41531 |
29883 |
33317 |
Overprøvde vedtak om bruk av tvang/makt overfor personer med utviklingshemming |
1980 |
1934 |
2118 |
Gjennomgåtte/overprøvde vedtak om bruk av tvang overfor personer uten samtykkekompetanse |
5246 |
5583 |
4986 |
*Antallet viser avsluttede saker som ble realitetsbehandlet, og inkluderer ikke avviste saker.
1 Inneholder også stedlige tilsyn rettet mot tvang overfor personer med utviklingshemming.
2 Tilsynssaker som er avsluttet med råd og veiledning og saker som er overført virksomheten for videre oppfølging der, er fra høsten 2021 inkludert. Dette medfører en stor økning i 2022.
2020 |
2021 |
2022 |
|
---|---|---|---|
Antall ansatte |
138 |
132 |
133 |
Utførte årsverk |
108 |
110,65 |
110 |
Samlet tildeling post 01-99 kap. 748 |
164713000 |
168568000 |
172680000 |
Inntekter /mindreinntekt kap. 3748 |
-378129 |
-641000 |
0 |
Disponibelt budsjett |
164334871 |
167927000 |
172680000 |
Utnyttelsesgrad post 01-29 |
98 % |
98 % |
98 % |
Driftsutgifter |
160628239 |
165233498 |
169719256 |
Lønnsandel av driftsutgifter |
73 % |
75 % |
74 % |
Lønnsutgifter per årsverk |
1080089 |
1119183 |
1137902 |
Konsulentsandel av driftsutgifter |
8 % |
8 % |
8 % |