Hopp til hovedinnhold
Innhold 4 Nærmere om de enkelte spørsmålene i egenkontrollskjemaet

Meny

Innhold 4 Nærmere om de enkelte spørsmålene i egenkontrollskjemaet
Internserien

4. Nærmere om de enkelte spørsmålene i egenkontrollskjemaet

4.1. Tema 1: Oppstart av undersøkelsen

Det er viktig at undersøkelsen kommer i gang raskt, og at den gjennomføres på en planmessig måte.

Spørsmål 1.1.

Hvor mange dager gikk det fra melding til første undersøkelsesaktivitet?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 1-7: forsvarlighetskravet
  • Bvl § 2-2 (2): Undersøkelsen skal gjennomføres snarest

I dette spørsmålet skal det angis hvor mange dager det gikk fra barnevernet mottok meldingen til første undersøkelsesaktivitet faktisk ble gjennomført

Det er ikke når planlegging av undersøkelsen eller utsendelse av brev fant sted som etterspørres her, men når aktiviteten faktisk ble gjennomført. Undersøkelsesaktiviteter ifølge barnevernsloven er:

  • Besøk i hjemmet
  • Samtale med foreldrene
  • Samtale med barnet, eventuelt i enerom
  • Innhenting av opplysninger
  • Bruk av sakkyndig
  • Utredning av Bufetat for barn 0-6 år
  • Undersøkelse i sykehus

Aktivitetene er omtalt i veilederen for det landsomfattende tilsynet i 2020-2021.

Svaret gir en indikasjon på hvor raskt man kom i gang med undersøkelsen. Saker hvor det går flere uker fra melding til første kontakt med barnet/familien, kan lett bli uaktuelle fordi situasjonen har endret seg. Spørsmålet må ses i sammenheng med spørsmål 1.6.

Spørsmål 1.2.

Informerte vi barnet om grunnlaget for undersøkelsen?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 1-4: Barnets rett til medvirkning
  • Bvl § 12-3: Barns partsrettigheter

Barnet skal informeres om innholdet ut fra sin modenhet og sine forutsetninger – slik at barnet kan gjøre seg opp en mening om saken.

Det er ikke bare at barnevernet snakket med barnet som skal vurderes, men om samtalen inneholdt opplysning om hva meldingen handlet om og hva barnevernet vil gjøre fremover. Noen ganger vil det være nødvendig med flere samtaler med barnet for å bygge tillit slik at det blir mulig å snakke om hva meldingen og bekymringen dreier seg om.

Spørsmål 1.3.

Tilrettela vi tilstrekkelig for barnets medvirkning i denne saken?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 1-4: Barnets rett til medvirkning
  • Bvl § 12-3: Barns partsrettigheter

Dette er en fortsettelse av forrige spørsmål. Informasjon er en forutsetning, men bare begynnelsen for medvirkning. Tilrettelegging for medvirkning må skje i tråd med barnets alder og modenhet. Tilrettelegging betyr gjerne flere runder sammen med barnet, bruk av tolk, tillitsperson og ulike andre tiltak. Barnet har rett, men ikke plikt til å medvirke.

Spørsmål 1.4.

Informerte vi foreldre om grunnlaget for undersøkelsen?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 1-9: Samarbeid med barn, familie og nettverk
  • Bvl § 12-2: Foreldrenes partsrettigheter

Også foreldrene trenger opplysning om hva meldingen handlet om, og om hva barnevernet vil gjøre fremover. Dette danner grunnlag for foreldrene sitt samarbeid og bidrag i undersøkelsen.

NB: I noen saker er det rett å vente med å informere foreldrene.

Spørsmål 1.5.

Ble det gjort en vurdering av hva som skulle undersøkes?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 2-2 (3): … barnets helhetlige omsorgssituasjon og behov … [skal undersøkes] … systematisk og grundig …

Ut fra alvorlighetsgraden i opplysningene i meldingen, eventuelt supplert med informasjon barnevernet har om familien fra før, ble det gjort en velbegrunnet vurdering av hva barnevernet trenger å vite om dette barnets situasjon.

Spørsmål 1.6.

Startet undersøkelsen raskt nok?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl§ 1-7: forsvarlighetskravet
  • Bvl § 2-2 (2): Undersøkelsen skal gjennomføres snarest …

Vurdert i ettertid, kom barnevernet raskt nok i gang med undersøkelsen i dette tilfellet, sett i forhold til alvoret i meldingen og/eller andre opplysninger barnevernet hadde?

Spørsmål 1.7.

Ble det gjort vurderinger av behovet for akuttiltak?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 2-1 (1, tredje setn.): … vurdere om en bekymringsmelding krever umiddelbar oppfølging …

Det er nødvendig å vurdere behovet for akuttiltak både ved meldingsgjennomgangen/oppstart av undersøkelsen og underveis i undersøkelsene dersom det kommer nye bekymringsfulle opplysninger om barnets situasjon.

4.1. Tema 2: Barnets helhetlige omsorgssituasjon og behov

For å få et tilstrekkelig grunnlag for å vurdere barnets behov for hjelp, må barnevernet klargjøre alle relevante sider ved barnets omsorgssituasjon. «Barnets behov i sentrum» er den gjennomgående modellen i Bufdirs Barnevernsfaglig kvalitetssystem. Modellen gir oversikt over alle relevante sider ved barnets omsorgssituasjon.

Spørsmål 2.1.

Ble det vurdert hvilke undersøkelsesaktiviteter som var nødvendig for å avklare omsorgssituasjonen og hjelpebehovet til barnet?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Fvl § 17: utredningsplikten
  • Bvl § 2-2: rett og plikt til å gjennomføre undersøkelser

Barnevernstjenesten skal vurdere konkret hvilke undersøkelsesaktiviteter som er nødvendige i den aktuelle saken og ikke bruke samme mal sjablongmessig i alle saker.

Se spørsmål 1.1. for hva som menes med undersøkelsesaktiviteter. Blant aktivitetene er innhenting av opplysninger og observasjoner mye brukt – og derfor etterspørres disse konkret i de to neste spørsmålene.

Spørsmål 2.2.

Ble det innhentet opplysninger fra alle relevante informanter?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 13-4: innhente opplysninger, ev. pålegg om å gi opplysninger til bv

Spørsmålet rommer forhold som: Ble det vurdert hvem det var relevant å innhente opplysninger fra og hvilke opplysninger hver av dem kunne gi? Dersom barn/foreldre ikke samtykket, ble det vurdert å pålegge å gi opplysninger?

Spørsmål 2.3.

Er observasjoner av barnet beskrevet?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 2-2 (5)
  • Bvl § 12-4: Barnevernets journalplikt

Gjennomførte barnevernet, ev. sakkyndige, observasjon av barnet og samspill mellom barn og foreldre, ev. andre viktige personer? Beskrives situasjonene objektivt og uten vurderinger og tolkninger?

Spørsmål 2.4.

Kommer barnets mening om egen situasjon frem?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 1-4: barnets rett til medvirkning
  • Bvl § 12-5: begrunnelse for vedtak skal inneholde barnets mening og hvordan denne er vektlagt

Er det tydelig i saksdokumentene hva barnet selv mener om sin situasjon og eventuelle hjelpebehov? Det kan være saksbehandler/kontaktperson selv som snakket med barnet, eller det kan være talspersonen, helsesykepleier, lærer e.l. som har snakket med barnet. Det er viktig at barnets mening kommer frem «så rent som mulig», det vil si uten vurderinger og tolkninger av hva barnet egentlig mente.

Spørsmål 2.5.

Kommer foreldrenes synspunkter om barnets situasjon frem?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 2-2

Er det tydelig i saksdokumentene hva foreldrene mener om barnets situasjon og eventuelle hjelpebehov? Hvordan mener de at situasjonen kan avhjelpes?

Spørsmål 2.6.

Er alle (relevante) sider av barnets situasjon belyst?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 2-2 (3): … barnets helhetlige omsorgssituasjon og behov … [skal undersøkes] … systematisk og grundig …

Er alle sider av barnets omsorgssituasjon belyst, eventuelt begrunnet dersom det ikke er tilfelle?

«Barnets behov i sentrum» er den gjennomgående modellen i Bufdirs Barnevernsfaglig kvalitetssystem. Modellen gir oversikt over alle relevante sider ved barnets omsorgssituasjon.

Spørsmål 2.7.

Var undersøkelsesplanen god nok?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 2-2 (3.avsnitt siste setn.): Barnevernstjenesten skal lage en plan for undersøkelsen.

Var det utarbeidet en undersøkelsesplan? Omfattet den de relevante forholdene som burde undersøkes? Ble det innhentet opplysninger fra alle relevante informanter? Ble den fulgt og justert ved behov? Var den realistisk når det gjelder tidsbruken for de ulike undersøkelsesaktivitetene?

4.2. Tema 3: Samlet vurdering

Når alle relevante sider ved barnets omsorgssituasjon er klarlagt, må barnevernet vurdere disse og om barnet har behov for tiltak fra barnevernstjenesten.

Spørsmål 3.1.

Er alle (relevante) sider av barnets situasjon vurdert for å avgjøre om det er behov for tiltak fra barnevernet?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 2-2 (3): … barnets helhetlige omsorgssituasjon og behov … [skal undersøkes] … systematisk og grundig nok til å kunne avgjøre om det er nødvendig å iverksette tiltak
  • Bvl § 2-5: avslutning av undersøkelse
  • Fvl § 17: utredningsplikt

Er de ulike elementene i modellen «Barnet behov i sentrum» (se lenke i spørsmål 2.6) vurdert? Er det tydelig hvordan barnevernet vurderer behov for hjelp på de ulike områdene?

Spørsmål 3.2.

Er barnets beste et grunnleggende hensyn i vurderingen?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 1-3: Barnets beste
  • Bvl § 2-5: avslutning av undersøkelse
  • Bvl § 12-5: hvordan barnets beste er vurdert skal fremgå av vedtakets begrunnelse

Er det gjort en konkret vurdering av hva som er til barnets beste? Er hensynet til barnets beste avveid mot andre hensyn i saken?

Generell kommentar nr. 14 (2013) om barnets rett til at hans eller hennes beste skal være et grunnleggende hensyn.

Barneombudet har en egen side om hvordan vurdere barnets beste.

Spørsmål 3.3.

Er barnets mening vurdert og vektlagt?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 1-4: Barnets rett til medvirkning
  • Bvl § 12-5: Det skal fremgå av vedtaket hva som er barnets mening, og hvilken vekt barnets mening er tillagt

Kommer det tydelig frem hvordan barnevernet vurderer barnets mening? Vektlegges barnets mening i tråd med barnets alder og modenhet?

Spørsmål 3.4.

Er det tydelig om barnevernet mener det er behov for hjelp fra barnevernet?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 2-5: Barnevernstjenestens undersøkelse er avsluttet når den har foretatt en samlet vurdering av saken og gjort ett av følgende
  • vedtatt å henlegge saken
  • vedtatt å henlegge saken med mulighet for ny undersøkelse etter tredje ledd
  • vedtatt å iverksette tiltak
  • sendt begjæring om tiltak til barneverns- og helsenemnda
  • Fvl § 17: utredningsplikt

Barnevernet skal konkludere med å foreslå barneverntiltak når dette kan avhjelpe barnets situasjon, selv om partene formidler at de ikke vil samtykke til tiltak. At foreslåtte tiltak ikke kan iverksettes på grunn av manglende samtykke, er ikke grunnlag for barnevernet til å la være å foreslå nødvendige og relevante tiltak sett i forhold til barnets behov. (Se punkt 3.4. i veilederen.)

Spørsmål 3.5.

Er det sammenheng mellom bekymring, opplysninger, vurdering og det barnevernet foreslår?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 2-5 (se spm. 1.4)

Er det en «rød tråd» og logisk sammenheng gjennom hele undersøkelsen? Er vurderingene relevante i forhold til meldingen og opplysninger som har kommet frem? Er konklusjonen og forslag til tiltak logiske sett i sammenheng med det som har kommet frem i undersøkelsen?

Spørsmål 3.6.

Er alle viktige opplysninger vurdert slik at ikke noe har glippet eller blitt borte underveis?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 2-5 (se spm. 1.4)
  • Fvl § 17: utredningsplikt

Dette er en ekstra sjekk for at det ikke har skjedd en gliding i fokus slik at vesentlige bekymringer har glippet eller blitt borte underveis. Dersom viktige forhold i meldingen ikke er undersøkt nærmere, må dette begrunnes. Risikoen for at noe glipper er størst i komplekse saker og her kan konsekvensene også være større.

Spørsmål 3.7

Samarbeidet vi med barn og foreldre om innhold og gjennomføring av undersøkelsen i tilstrekkelig grad?

Spørsmålet relaterer seg til følgende lovkrav:

  • Bvl § 1-9: Samarbeid med barn, familie og nettverk

Her skal det vurderes om barnevernet i denne saken har oppfylt kravet i bvl § 1-9 om at undersøkelsen så langt mulig skal skje i samarbeid med barnet og foreldrene. Dette inkluderer retten til medvirkning, ivaretakelse av partsrettigheter, retten til å få forelagt opplysninger og retten til å uttale seg til opplysningene.

Det er nødvendig å vurdere behovet for akuttiltak både ved meldingsgjennomgangen/oppstart av undersøkelsen og underveis i undersøkelsene dersom det kommer nye bekymringsfulle opplysninger om barnets situasjon.