Meny
Utkast til spørsmål i dybdeintervjuene
Helsetilsynet ber om at statsforvalteren belyser spørsmålene i spørreskjemaet nedenfor i sine intervjuer/samtaler med kommunene av hensyn til den nasjonale oppsummeringen. Statsforvalter må tilpasse tyngdepunktet utfra lokalkunnskap om kommunen og svarene i spørreundersøkelsen. Dersom statsforvalteren finner at spørsmålet ikke er aktuelt er det fint om dette blir kommentert (begrunnet). Det er ingenting i veien for at statsforvalteren utvider intervjuet der det er naturlig.
Intervjuene med kommunen skal også være med på å motivere kommunen i riktig retning, og det er ikke ment at ethvert spørsmål eller svar vurderes opp mot lov eller forskrift.
Det overordnede spørsmålet som vi ønsker å få belyst, er om kommunen har et langsiktig og systematisk arbeid for å fremme barn og unges psykiske helse, som er tverrsektorielt og forankret i den administrative og politiske ledelsen.
Generelt |
Kommentar: |
---|---|
Hvem har besvart den skriftlige undersøkelsen? |
En «enslig svale»; tverrfaglig/tverrsektorielt? Ledelsens medvirkning? |
Hvordan var det å besvare skjemaet? Var det noe vi ikke spurte om, som dere savnet i kartleggingen? |
Litt myk åpning OBS! Her kan det komme mange innspill som ellers følger av spørsmålene under og/eller ligger utenfor tilsynets avgrensning. |
Hva er kommunens mål med folkehelsearbeidet? |
Oppmerksomheten må dreies mot barn og unges psykiske helse. Har kommunen f.eks. noen visjoner som arbeidet skal bidra til å realisere? |
§ 5 – Hva karakteriserer denne kommunens arbeid med oversiktsdokumentet? |
Kommentar: |
Hvis kommunen oppgir at de ikke har oversiktsdokument, kan de utdype dette? |
Mangel på kompetanse? Hensiktsmessighet? Ikke prioritert? Alternativt dokument? |
Når ble oversiktsdokumentet sist oppdatert? |
Følger av spørreskjema, men vi tenker her både på om kommunene har det dokumentet som kreves etter §5 – og det løpende oversiktsarbeidet. Hva har de svart på grunnlag av? |
Hvem bidrar i utarbeidelsen? |
Om det er en reell tverrfaglig medvirkning og tverrsektoriell forankring |
Fremstår oversiktsdokumentet som relevant og dekkende for kommunens utfordringer? |
Er det, når vi snakker om barn og unges psykiske helse og levekår, risiko og/eller beskyttelsesfaktorer som kommunen er oppmerksomme på, som ikke kommer frem i spørreundersøkelsen? Er det hentet fra ulike kilder, eller er det utelukkende bygget på helsestatistikk? |
Er kommuneoverlegen eller annen epidemiologisk kompetanse medvirkende? |
Kommunepsykolog? Samfunnsplanlegger?
|
Har kommunen sett på utviklingstrekkene i de ulike faktorene, eller er oversiktsdokumentet et øyeblikksbilde? |
|
Har kommunen et gjennomgående fokus på barn og unges psykiske helse? Hvordan gjenfinnes det i planarbeidet? |
«Alle» snakker om det – men hva gjør de på plansiden, jf. folkehelseloven § 6?
|
Har kommunen valgt ut noen innsatsområder knyttet til barn og unges oppvekst, levekår og psykiske helse som følges opp i planarbeidet?
|
Eksempler som karakteriserer kommunen. Samsvar mellom det de svarte i skjema og det de sier i intervju? |
§ 6 – Hva karakteriserer denne kommunens planarbeid |
Kommentar: |
Er det gjort vurderinger av oversiktsdokumentet som (ett av flere) grunnlag for planarbeidet? |
|
Er forhold som omtalt i planstrategien fulgt opp og tatt med videre i kommuneplan/samfunnsdel? |
|
Har kommunen fokus på barn og unges oppvekst og levekår? |
Alle snakker om det, men hva gjør de på plansiden jf. folkehelseloven § 6?
|
Bør delplaner innhentes for verifisering? |
Skal en handlingsplan kunne realiseres, må tiltakene følges opp i økonomiplanen. |
I hvilke delplaner gjenfinnes kommunens satsning på barn og unges oppvekst og levekår? |
Kommunedelplan helse / omsorg og kun der?? |
§7 - tiltak |
Kommentar: |
Kan kommunens hovedutfordringer gjenspeiles i tiltak? |
Hva gjør kommunen konkret med de utfordringene som er «på alles lepper» om barn og unges helse og levekår. |
Kan kommunen vise til at vedtatte tiltak er/blir iverksatt? |
«Fra ord til handling» |
Samtale med representantene for barn og unge som er hørt og deres opplevelse av medvirkning. Om eventuelle konkrete innspill fra barn og unge kan gjenfinnes. |
Se under om intervju med barn og unge som kontradiksjon |
Hvordan har barn og unge medvirket under utarbeidelsen av de kommunale planene? |
Se under |
Er tiltakene kommet inn i økonomiplanen? |
|
Er «Folkehelse og livsmestring» kjent og ev. implementert i skolen? Har kommunene satset på kompetansebygging eller etablert samarbeid med andre aktører? |
Dette er ikke en lovpålagt oppgave med henvisning til folkehelseloven, men skolene er pålagt å bruke det og det er et godt verktøy om det er tatt i bruk. |
§ 30 – styring og ledelse |
|
Er tidligere planer evaluert med hensyn til
|
|
Hvordan er evalueringen gjennomført? |
Er alt evaluert – eller kun deler av, eller visse elementer i planene? |
Har kommunen den kompetansen som er nødvendig for å drive et godt planarbeid? Og iverksetting av vedtatte tiltak (kompetanseplan)? |
|
Hvis nei på spørsmål om internkontroll, utdyp hvorfor. |
|
Hvordan blir folkehelsearbeidet fulgt opp av ledelsen? |
|