Meny
1. Sammendrag
Tilsynet har undersøkt hvordan XXXX sørger for forsvarlig mottak og håndtering av henvisninger, og vi har sett på hvordan de har fulgt opp den alvorlige hendelse. Den alvorlige hendelsen gjaldt en pasient som var gitt rett til behandling, som tok livet sitt i ventetiden før oppstart av behandling i spesialisthelsetjenesten.
Ventetider og håndtering av henvisninger og ventelister er viktig i sykehusene. For befolkningen er det avgjørende at henvisninger blir vurdert på en forsvarlig og korrekt måte, både med tanke på pasientenes rettigheter, medisinske prioriteringer og lovverk. Effektiv styring og oppfølging av henvisninger og ventelister er en sentral arbeidsoppgave som sikrer at pasienter får tilgang til nødvendig behandling i spesialisthelsetjenesten. Svikt i disse prosessene kan medføre betydelig risiko for pasientsikkerheten og kvaliteten på helsetjenestene.
Sykehuset har hatt kapasitetsutfordringer over flere år, noe som har ført til lange ventelister og flere fristbrudd. Undersøkelsen omfattet sykehusets planer og rutiner for vurderinger og prioriteringer, kommunikasjon med pasienter i ventetiden, håndtering av ventelister, og samhandling med pårørende og andre deler av helsetjenesten.
Vår konklusjon er at sykehuset ikke har tilrettelagt for forsvarlig håndtering av henvisninger og ventelister. Vi har blant annet avdekket at
- pasienten ikke fikk nødvendig informasjon i ventetiden
- interne prosedyrer ikke ble fulgt
- praksisendringer ble innført uten tilstrekkelig risikoanalyse
- dialogen med pasienter i ventetiden har vært mangelfull i en lengre tidsperiode
- det var ikke system for å dokumentere hvilke vurderinger som ble gjort og hva som ble vektlagt ved fastsettelsen av rett til behandling og fristen som ble satt
- det var mangelfull styring av ventelistene
Vi har snakket med pårørende som opplevde at pasienten ikke fikk tilstrekkelig støtte fra helsetjenesten, og som også har etterlyst oppfølging av pårørende i etterkant av den alvorlige hendelsen. Når pasienter ikke får tilstrekkelig støtte fra helsetjenesten, kan det føre til økt stress og usikkerhet for både pasienter og deres familier, og redusert tillit til helsetjenesten.
Vi har kommet til at det er nødvendig med bedre systematikk og ledelsesinvolvering ved sykehuset, for å sikre pasientsikkerhet og kvalitet i tjenestene ved sykehusets mottak og håndtering av henvisninger og oppfølgingen av ventelister. Uten god styring kan pasienter oppleve unødvendige forsinkelser i behandlingsforløpet, noe som kan forverre helsetilstanden deres. Ineffektiv oppfølging av ventelister kan i tillegg føre til dårlig ressursutnyttelse, som igjen kan påvirke sykehusets evne til å tilby rettidig behandling. Når vurderinger ikke dokumenteres, kan viktig informasjon gå tapt, noe som kan påvirke pasientsikkerheten negativt. Det kan føre til feil behandling eller forsinkelser i behandlingsforløpet.
Etter den alvorlige hendelsen har Sykehuset iverksatt flere relevante forbedringstiltak som kan bidra til å bedre pasientsikkerheten. Sykehuset har:
- implementert triagering av henviste pasienter i tre prioriteringsgrupper etter hastegrad, og involverer nå spesialist ved purringer eller informasjon om forverret tilstand for pasienter på venteliste
- økt bruk av vurderingssamtaler for å kvalitetssikre vurderinger knyttet til henvisninger
- innført daglig oppfølgning av truende fristbrudd av forløpskoordinator og merkantilt ansatte samt tett oppfølgning av ventetider og fristbrudd på klinikknivå
- satt i gang regelmessig oppfølgning av langtidsventende
Tilsynsmessig oppfølging kan avsluttes, men sykehuset må sikre at tiltakene gir ønsket effekt og sette inn korrigerende tiltak ved behov.