Meny
4. Hvordan vi har jobbet med gjennomgangen
Vi har gjort en gjennomgang av overprøvingsvedtak fra samtlige statsforvalterembeter og har tatt utgangspunkt i Helsetilsynets retningslinje «Fylkesmannens oppgaver etter helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9 Internserien 7/2011, revidert 2020» (1).
Våren 2023 ba vi om å få tilsendt om lag 100 overprøvingsvedtak fra statsforvalterne.
Vi ba om å få tilsendt de fire siste overprøvingene til statsforvalterne (både b- og c-tiltak), samt siste overprøving der vedtaket ikke ble godkjent:
- Fire vedtak etter § 9-5 tredje ledd bokstav b
- Kommunens innsendte vedtak
- Statsforvalterens overprøving
- Statsforvalterens maler for overprøving
- Fire vedtak etter § 9-5 tredje ledd bokstav c
- Kommunens innsendte vedtak
- Statsforvalterens overprøving
- Statsforvalterens maler for overprøving
- Det siste ikke godkjente vedtaket etter hol. § 9-5
- Kommunens innsendte vedtak
- Statsforvalterens overprøving med ikke godkjenning
- Statsforvalterens maler for overprøving
Vi mottok til sammen 82 overprøvinger fra statsforvalteren. Av de 82 overprøvingene har vi mottatt 77 av de tilhørende kommunale vedtakene. Det er 19 overprøvinger etter hol § 9-5 bokstav b, 30 overprøvinger etter hol § 9-5 bokstav c, 21 overprøvinger hjemlet i både b og c, samt 12 overprøvinger hvor vedtaket ikke ble godkjent.
Av de 82 overprøvingene gjelder syv saker førstegangsvedtak, det vil si der det for første gang er fattet et vedtak om tvang og makt overfor en bruker. Vi har mottatt saksbehandlingsmaler fra åtte statsforvaltere. Av de som ikke sendte saksbehandlingsmaler, har vi fått opplyst at de er i prosess med å utarbeide nye maler.
Målepunktene vi har vurdert statsforvalternes overprøvinger opp mot er:
- Om det kommer tydelig frem om vedtaket er godkjent eller ikke.
- Om overprøvingen gjelder et førstegangsvedtak eller en fornyelse.
- Om det framkommer nye opplysninger i saken.
- Om brukermedvirkning er tilstrekkelig beskrevet og vurdert.
- Om det rettslige grunnlaget kommer frem.
- Om vilkårene i loven er beskrevet.
- Om statsforvalternes begrunnelser kommer tydelig fram i vurderingene.
- Om statsforvalterens vurdering av om vilkåret er oppfylt, kommer klart fram.
Vi etablerte en arbeidsgruppe med medarbeidere fra statsforvalterne i Vestland og Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus, og Helsetilsynet. Arbeidsgruppen har vært tverrfaglig sammensatt med jurister og vernepleiere. Alle overprøvingene ble gjennomgått i fellesskap for å skape en felles forståelse av funnene.
I gjennomgangen kom det frem at hvert enkelt statsforvalterembete som regel er tro mot egen praksis og at det innad i hvert embete jobbes relativt likt. Vi har derfor ikke gjennomgått alle overprøvingene innenfor hvert spørsmål, men gjennomgått et utvalg som er stort nok til at vi kunne se en klar tendens.
Etter overprøvingsgjennomgangen har vi hatt møter med alle statsforvalterembetene hvor vi presenterte funnene. Hensikten med møtene var å gjennomgå de foreløpige funnene. Vi fikk verdifulle tilbakemeldinger som hjalp oss å forstå funnene vi gjorde i gjennomgangen.