Hopp til hovedinnhold
Innhold 6 Oppsummering og anbefalinger fra Helsetilsynet

Meny

Innhold 6 Oppsummering og anbefalinger fra Helsetilsynet
Rapport fra Helsetilsynet

6. Oppsummering og anbefalinger fra Helsetilsynet

Helsetilsynet mener at det er for stor uønsket variasjon i statsforvalternes overprøvingsvedtak. Basert på gjennomgangen vår kommer vi med noen anbefalinger som kan bidra til å forbedre kvaliteten og klarheten i statsforvalternes overprøving av vedtak etter hol § 9-5 tredje ledd bokstav b og c. Våre anbefalinger knytter seg til statsforvalterens behandling av vedtak. Som overordnet tilsynsmyndighet hviler også noe av ansvaret for en harmonisert og faglig solid saksbehandling på Helsetilsynet. Vi har derfor også formulert anbefalinger til vårt eget arbeid med harmonisering.

6.1. Våre anbefalinger til forbedringer i statsforvalterens saksbehandling av vedtak

6.1.1. En felles overprøvingsmal for alle statsforvalterembetene

Vi anbefaler at det utarbeides en felles overprøvingsmal som tar hensyn til følgende:

  1. Overprøvingsvedtakene må være oversiktlige og systematiske. Dette inkluderer å tydeliggjøre om overprøvingen gjelder en fornyelse eller et førstegangsvedtak, og å sikre at alle vilkår er vurdert.
  2. Overprøvingsvedtakene må være konsekvente i bruken av terminologi. Beskrivelsen av statsforvalterens rolle i overprøvingen av vedtak endres fra «kan» til «skal», for å være i tråd med ordlyden i loven (hol § 9-8). Det skal fremkomme om vedtaket er godkjent eller ikke godkjent i tittelen på brevet.
  3. Det må beskrives tydelig i overprøvingene hvordan brukermedvirkning og pårørendesamarbeid er ivaretatt.
  4. Det skal være en konkret tiltaksbeskrivelse i overprøvingsvedtaket.
  5. Statsforvalterne må gjøre en selvstendig begrunnelse for vurderingene av vilkårene for bruk av tvang og makt, og ikke bare å referere til kommunens eller spesialisthelsetjenestens vurdering.
  6. Det skal gjøres en vurdering av samlet tvangsbruk i overprøvingsvedtaket.
  7. Det skal være en tydelig konklusjon på at vilkårene er oppfylt.

6.1.2. Dispensasjonssøknader bør behandles i egen av avgjørelse

Vi anbefaler videre at dispensasjonssøknader fra utdanningskravet behandles i egen avgjørelse. Behandling av søknad om dispensasjon bør inkludere en begrunnelse for hvorfor unntak fra utdanningskravet utgjør et særlig tilfelle i den aktuelle saken, og det bør tydeliggjøres at avgjørelsen ikke har klageadgang.

6.2. Helsetilsynets arbeid med harmonisering

6.2.1. Helsetilsynet skal oppdatere retningslinjen for saksbehandling

Retningslinjen skal evalueres ca. hvert andre år og skal etter planen revideres i 2024. I 2017 gjennomførte vi en omfattende revidering av retningslinjen og i 2020 justerte vi retningslinjen etter anbefalinger fra LDO-rapporten med blant annet styrket ivaretakelsen av brukermedvirkning. Med bakgrunn i arbeidet som er gjort med gjennomgangen av vedtak nå, har vi gått grundig gjennom retningslinjen og forslår noen mindre endringer. Vi vil blant annet understreke at statsforvalteren må foreta en mer selvstendig gjennomgang og gi mer utførlig begrunnelse i sine overprøvinger.

6.2.2. Fortsette månedlige forum for tvang og makt

Helsetilsynet startet i 2023 månedlige digitale møter for statsforvalterne hvor de blant annet kan drøfte problemstillinger som gjelder tilsynsarbeid med tvang og makt. I forkant av møtene kan statsforvalterne sende inn problemstillinger som de ønsker å dele erfaringer fra og drøfte nærmere. Blant annet har nye avgjørelser fra Barneverns- og helsenemndene og rettsavgjørelser blitt presentert og diskutert. Tilbakemeldingene er at dette er et etterlengtet og viktig forum, og noe som må fortsette. Fra 2024 er Helsedirektoratet også invitert med på forumsmøtene og deltar med én eller to saksbehandlere. Dette bidrar til ytterligere økt dialog og samhandling mellom statsforvalterne, Helsetilsynet og Helsedirektoratet.

6.2.3. Samle nyttig informasjon på Losen

Losen er Helsetilsynets intranett som er tilgjengelig for ansatte i Helsetilsynet og statsforvalterne. Helsetilsynet utarbeidet i 2023 en egen side med tema tvang og makt hvor aktuelle veiledere, retningslinjer og informasjon om forumsmøter ligger tilgjengelig. I tillegg informerer vi blant annet om rettspraksis og nemndsavgjørelser, uttalelser fra Sivilombudet og Likestillings- og diskrimineringsombudet, samt aktuelle tolkningsuttalelser fra Helsedirektoratet. Vi vil fortsette praksis med å oppdatere og utvikle denne siden som en «verktøykasse» på området tvang og makt.

6.2.4. Årlige temakurs i tvang og makt

Temakurset skal gi økt kunnskap om tilsynsmyndighetens roller og oppgaver, med fokus på hvordan vi kan bidra til å sikre kvalitet og rettssikkerhet i statsforvalternes oppgaver med kontroll av vedtak for personer uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelp.

I 2023 organiserte Helsetilsynet et todagers kurs med fysisk deltakelse om saksbehandling etter hol. kapittel 9 og pasient- og brukerrettighetslovens (pbrl.) kapittel 4 A. Dette var første gang det ble holdt temakurs på området. Vi planlegger nytt temakurs i løpet av våren 2025 hvor tema er stedlige tilsyn etter helse- og omsorgstjenesteloven § 12-3 og tilsyn med om helsetjenesten gir nødvendig helsehjelp med tvang etter pbrl. kap. 4 A. I tillegg vil vi, basert på tilbakemeldinger fra første temakurset, utarbeide e-læringskurs for saksbehandlere som skal overprøve vedtak etter hol kapittel 9, likt det som finnes for tvang etter psykisk helsevernloven.

6.3. Statsforvalternes ressurser til overprøving av vedtak

Gjennomgangen av kapittel 9-overprøvingene har gitt oss økt innsikt i statsforvalternes arbeid og ressurssituasjon. Det har vært en økende mengde beslutninger og vedtak for kapittel 9-området, som medfører økt press på personalressursene. Det er vår bekymring at dette kan gå ut over rettssikkerheten til personer med utviklingshemming.