Meny
4. Hvordan vi har jobbet med vedtaksgjennomgangen
I mai 2023 sendte Helsetilsynet brev til alle statsforvalterne og informerte om at vi ville undersøke om «Retningslinjen for fylkesmannens behandling av vedtak og klagesaker etter pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4 A, Internserien 9/2019» (1), heretter kalt retningslinjen, bidrar til god kvalitet og harmonisert praksis i statsforvalternes behandling av vedtak og klagesaker. I den forbindelse ville vi innhente og gjennomgå følgende:
Fem siste vedtak etter pbrl. § 4A-5 med varighet under tre måneder
- Vedtak fattet av helsepersonell
- Statsforvalterens gjennomgang og vurdering av vedtakets lovlighet
- Statsforvalterens maler for gjennomgang
Fem siste vedtak etter pbrl. § 4A-5 med varighet over tre måneder
- Vedtak fattet av helsepersonell
- Statsforvalterens overprøving og etterkontroll
- Statsforvalterens maler for gjennomgang, overprøving og etterkontroll
Vi mottok 98 anonymiserte vedtak. For 76 av disse vedtakene mottok vi også statsforvalternes svar til helsetjenesten. Årsaken til at vi mottok færre svar enn vedtak, er at ikke alle statsforvalterne sender ut svarbrev ved vedtak med varighet under tre måneder.
Av de 98 vedtakene hadde 47 varighet under tre måneder og 50 varighet over tre måneder. Fem av vedtakene ble ikke godkjent eller opphevet. I ett av vedtakene fremkommer ikke varighet. Vi mottok saksbehandlingsmaler fra samtlige statsforvaltere.
4.1. Hvordan har vi jobbet og hva vi har sett på
Vi etablerte en arbeidsgruppe med medarbeidere fra statsforvalterne i Trøndelag og Nordland og Helsetilsynet. Alle vedtak ble gjennomgått i fellesskap for å skape en felles forståelse av funnene. Vedtakene ble gjennomgått av både jurist og helsepersonell.
Vi har tatt utgangspunkt i retningslinjen. Vi har vurdert både helsetjenestens vedtak og statsforvalterens behandling av vedtakene. Vi har vurdert helsetjenestens vedtak opp mot kontrollspørsmålene i retningslinjen. Videre har vi sett på;
- Om vedtaket er tatt til etterretning hos statsforvalteren.
- Om det er sendt brev til helsetjenesten om dette.
- Om det innledningsvis er gjort en overprøving for vedtak over tre måneder.
- Om statsforvalteren har gjort en etterkontroll av vedtaket, og om alle lovens vilkår er vurdert i overprøvingen eller etterkontrollen.
- Hvem som er mottaker av vedtak om videreføring/endring/opphør.
- Om pasient og pårørende er informert om vedtaket, og om at de kan klage på vedtaket.
I gjennomgangen kom det frem at hvert enkelt statsforvalterembete som regel er tro mot egen praksis og at det innad i hvert embete jobbes relativt likt. Vi har derfor ikke gjennomgått alle vedtakene innenfor hvert spørsmål, men gjennomgått et utvalg som er stort nok til at vi kunne se en klar tendens.
Etter gjennomgangen av vedtakene har vi hatt møter med alle statsforvalterembetene hvor vi presenterte funnene. Hensikten med møtene var å gjennomgå de foreløpige funnene. Vi fikk verdifulle tilbakemeldinger som hjalp oss å forstå funnene vi gjorde i gjennomgangen.