Meny

Håndtering av utløst trygghetsalarm i hjemmet
Tilsynsrapport etter alvorlig hendelse
Fra: | |
---|---|
Til: | XXXX |
Dato: | |
Vår ref.: | 2024/1685-31, XXXX |
Deres ref.: | XXXX |
Oversendelse av endelig rapport i tilsynssak – håndtering av utløst trygghetsalarm i hjemmet
Statens helsetilsyn (Helsetilsynet) har opprettet tilsynssak mot XXXX kommune med bakgrunn i varsel om en alvorlig hendelse datert XXXX[1].
Tema for tilsynet er:
Hvordan sikrer kommunen forsvarlige helsetjenester til tjenestemottaker med vedtak om trygghetsalarm
Bakgrunnen for tilsynet er en alvorlig hendelse, der en tjenestemottaker med vedtak om trygghetsalarm fra kommunen, ble funnet død i sitt hjem. Tjenestemottakeren hadde i forkant av dette utløst alarmen. Tjenestemottakeren hadde vedtak om trygghetsalarm som eneste helsetjeneste fra kommunen.
Vedlagt oversendes vår rapport fra tilsynet, og vi viser til rapporten for våre konklusjoner og vurderingene som ligger til grunn for konklusjonene.
Vi har kommet til at saken fortsatt skal følges opp, se punkt 8.3 med informasjon om våre forventninger til den videre oppfølgingen av saken.
Med hilsen
Ingerid Herstad Nygaard etter fullmakt
avdelingsdirektør
XXXX
seniorrådgiver
Brevet er godkjent elektronisk og sendes derfor uten underskrift
Kopi:
Statsforvalteren i XXXX
tjenestemottakerens pårørende
Saksbehandlere:
XXXX, seniorrådgiver/spesialsykepleier og teamleder
XXXX, seniorrådgiver/jordmor
XXXX seniorrådgiver/jurist
XXXX, seniorrådgiver/teknolog
[1] jf. helsetilsynsloven § 6 og helse- og omsorgstjenesteloven § 12-3 a.